min kompis förstör mitt förhållande
04.07.2016
Jag har en kompis som är dum i huvudet. Hon ska alltid lägga sig i mitt och andras förhållanden tex om jag har vart någonstans eller gjort något jag kanske inte vill bäretta för min kille så bärettar hon det för honom och typ försöker göra så det blir bråk mellan oss och så har hon gjort mot många andra asså hon lägger sig i saker hon inte har o göra med och hon ligger med sina vänners killar endel av dom är tillomed gifta och jag vet inte varför hon gör som hon gör jag har fått höra från andra att hon legat med min kille oxå men jag vet inte om det är sant eller bara ett ryckte hon spridit för han hatar henne och även om han legat med henne så visst det sårar men alla killar kan ju va otrogna någon gång men jag vet att det va ett misstag i sånna fall för vi har vart tillsammans i 5 år och han är en person som är kriminell alla hans vänner är med flera olika tjejer och byter efter bara ett par månader därför vet jag att han gillar mig för trotts alla bråk och allt är det han som alltid kommer tillbx han bärettar alltid allt för mig om vad de gör och allt om alla och jag gör alltid allt för honom kör honom vart han vill för stt han inte får köra och får följa efter honom med hans medicin men aa iaf så hon min kompis gick runt o sa att de legat tillsammans o sånt o han blev jättearg när jag fråga honom vi bråka o så, nästa dag på kvällen så va han bjuden på fest hos någon kompis han fyllde år och jag lät honom inte ha festen hemma så de hade den hos en kompis och de va bara killar där och 2 tjejer som va bjudna men hon min kompis dök upp ändå även om hon inte va bjuden och ingen hade bjudit henne och så hade en av de andra tjejerna frågat honom varför han va ihop med henne min kompis alltså och vad som hade hänt med mig o då sa han typ att nej hon är inte min tjej o då bärettade hon att min kompis som inte alls är min kompis längre att hon sagt att hon va tillsammans med honom och då hade han blivit jättearg på henne jag va inte där men finns folk som bärettat att han hade skrikit åt henne och kallat henne för saker sagt åt henne att dra hem att hon inte va bjuden att ingen ville ha henne där men hon hade vägrat dra så han gick hem istället och när han kom så va han jättearg slog på allt och skrek åt mig o slog på vardagsrumsdörren så glaset gick sönder sen satt han med mobilen och skrev till henne han sa inget när jag tittade på vad han gjorde o han skrev typ att han skulle bäretta för hennes pappa om allt hon gör och kallade henne för hora sa att han hatade henne att hon va äcklig o massa saker o typ hotade mig att om jag snackar med henne igen kommer han mörda mig, tror ju inte på att han kommer göra det men jag fattar inte varför hon gör som hon gör varför hon försöker förstöra för oss är hon sjuk i huvudet eller vad? Detdär va ju min historia men snackat med andra där hon gjort liknande saker mot andra så vad fan är fel på en sån människa? novalie

Ungdomsinformatören Liselott svarar
08.07.2016
Hej novalie!
What a mess, måste jag säga... Tänk att en människa kan ställa till så där mycket skit för andra... På sätt och vis känner jag igen hennes typ. Det brukar finnas en av det där slaget i typ vartannat gäng jag umgåtts i genom åren. De gör inte alltid samma saker, som att exempelvis ligga runt till höger och vänster, utan det kan lika gärna vara lögner om vem som sagt vad, lånat vad, lovat vad i allt från gäng av fotbollsmammor till finaste stropparna i stan.
För det verkar som att det i gäng nu som då dyker upp den där tjejen (kan även vara kille, men de brukar bete sig på andra sätt i samma situation) som försöker skaffa sig en erkänd plats i gänget. En tjej som försöker höra till, räknas med och få uppskattning i gänget. Och när de vanliga, snälla sätten att bli accepterad på inte funkar som hon hoppats, så försöker hon med de negativa. Som att "söndra och härska", alltså försöka få till exempel ett par att börja gräla och sedan kunna knycka killen för att därmed få en erkänd plats i gänget som hans flickvän. Eller så kan hon påstå att den ena i ett kompispar har sagt något skit om den andra i ett kompispar för att de ska börja gräla och hon sedan ska bli kompis med den ena. De här tjejerna brukar även sätta värde på lite andra saker än "normalt folk", som att veta hemligheter som hon kan berätta vidare till vissa utvalda. De kan exempelvis också ha sex med olika människor som de vill skapa band till, antingen känslomässiga band eller som att de skulle vara skyldiga henne en tjänst eller något.
Klart att det handlar om att de här tjejerna innerst inne är väldigt osäkra och har svag självkänsla. De kan inte tro att någon skulle vilja vara vän med dem för deras egen skull, att de skulle vara värt något. Och ofta blir det ju sant också, eftersom de beter sig illa mot folk och sviker och bedrar och därför får folk emot sig. Men kanske de ändå började med att försöka vara snälla, roliga, schyssta och så vidare, men ändå inte blev accepterade i gänget, alltså. Ofta lugnar de här tjejerna ner sig när de hittar något stadigt i livet, något som gör att de känner sig värdefulla och accepterade för den de är som människor. Det kan vara att flytta till ett helt nytt gäng eller få nya kompisar, börja en utbildning eller ett jobb, få barn eller hitta en partner. Det här med värde gäller ju egentligen oss alla: vad är det som gör oss värdefulla? Vad är det som gör att vi respekterar oss själva och tycker om oss själva. Man kan nog inte alla gånger få värde genom att vara någons flickvän, eller genom att göra någon tjänster eller ha något andra vill ha, utan man borde hitta det där värdet i sig själv. Vad är jag, vad kan jag, vad gör jag som är värdefullt FÖR MIG SJÄLV?
Troligen är det inte så mycket du kan göra åt den här tjejen. Är det inte ditt liv hon stör, så är det någon annans, tills hon hittar något i sitt eget liv som ger henne lugn, självkänsla och värde. Kanske hon aldrig kommer att inse att hon inte kommer att få det genom att ligga med/ljuga om att ligga med andras pojkvänner. Man kan inte tvinga någon att fatta när de tänker fel, man kan bara försöka visa vad som är mera rätt sätt att bete sig på. Absolut inte falla in i samma dåliga beteende som hon själv och ge tillbaka med samma mynt. Men om vi nu gissar att hennes starka önskan är att få vara med i ert gäng, vad kan du göra då? Det kanske inte går att bjuda med henne, eftersom din pojkvän verkar ha väldiga problem med henne, men finns det något annat du kan göra?
Sedan när det gäller din pojkvän. Jag blir både arg och orolig för dig när jag läser att han skriker åt dig, hotar att mörda dig för random grejer, slår vilt omkring dig så saker går sönder och så vidare. Vännen, det där kallas psykisk misshandel. Han misshandlar dig med ord och hot och genom att vara våldsam så nära dig att det nästa gång kanske är dig han slår istället för dörren. Man får aldrig säga åt någon att man ska mörda dem, det finns inte någon ursäkt för det, aldrig någonsin. Speciellt illa är det om han påstår att han älskar dig, men samtidigt behandlar dig så där. Det är inte rätt. Och du ska inte behöva stå ut med det. Du ska inte acceptera det. Det spelar ingen roll att han inte slagit dig (ännu), det spelar ingen roll ifall alla andra killar i ert gäng behandlar sina tjejer på samma vis, det spelar ingen roll vad han säger sig ha för ursäkter. Det är ändå brottsligt. Inte bara enligt lagen, utan det är ett otroligt stort svek mot dig. Han gör något som varenda kotte i Norden skulle säga att är moraliskt fel och absolut inget man gör mot någon man älskar.
Det spelar ingen roll att han älskar dig, det spelar ingen roll att han är underbar mot dig emellanåt, det spelar ingen roll att han har goda sidor också och det spelar ingen roll att han kan bättra sig. Det är ingen ursäkt. Du är inte värd att bli behandlad så där illa. Du har inte gjort något som skulle göra att du förtjänar en sådan behandling, för ingen kan någonsin förtjäna att bli misshandlad. Det existerar helt enkelt inte något som att ha rätt att misshandla någon. Jo, du kanske får öronen fulla varje dag om hur den och den borde få stryk, hur den och den inte hör hemma här, hur den och den är ett djur som inte förtjänar att få leva eller hur den och den borde mördas för vad den har gjort. Men inget av det stämmer. 99% av Nordens befolkning säger att det är fel - och därför har vi lagar som säger att det är fel svart på vitt och därför har vi poliser och straff. Vi lever på 2010-talet, inte i början av 1900-talet. INGEN har rätt att slå någon, mörda någon, hata någon. Ever!
Du är i din fulla rätt att stiga upp och gå ut genom er söndriga dörr och aldrig komma tillbaka. Han har ingen rätt att hota dig med våld och skrika åt dig. Han är en vuxen människa, ingen barnrumpa på 6 år som inte kan kontrollera sig själv. Han vet att man inte gör så där. Men han väljer att göra det. Det säger en hel del om honom och om hans respekt mot dig. Är du inte värd respekt? Är du inte värd att leva ett tryggt liv, bli älskad för den du är? Istället för att ta hand om honom och skydda honom från sig själv (till exempel är det inte ditt ansvar att se till att han tar sina mediciner, han är vuxen!). Man ska inte behöva vara rädd för den man älskar. Och vill du leva i ett förhållande där du behöver undra ifall din kille är trogen mot dig? Om man älskar någon, vill man inte vara trogen då?
Hur skulle du vilja att ditt liv såg ut? Nå, du ÄR fri att göra ditt liv till vad du vill att det ska vara. Det är säkert inte lätt, nä, men du har valet. Du kan göra vad du vill. Det du är värd att göra. Så gå och gör det, visst?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott