Min kompis vill inte umgås
30.05.2024
Hej jag har ett problem som jag tycker är väldigt jobbigt. En av mina bästa vänner vill knappt umgås med mig längre på grund av att hon bara vill vara med hennes pojkvän. De har varit tillsammans i 2 år och det har varit såhär ungefär hela tiden, om något skulle jag bara säga att det har blivit värre. Vill även tillägga att de bor ihop. Min pojkvän och hennes pojkvän är vänner och när de umgås är egentligen ända gångerna som vi ses också. Då vi väl umgås så är det heller inte samma sak som tidigare, även om vi inte har setts på ett tag så vill hon hellre då också vara med sin pojkvän än med mig. Till exempel om vi är ute någonstans så springer hon bara efter sin pojkvän och kan inte umgås utan honom.
Om jag föreslår att vi ska göra något så märker man ibland att hon inte riktigt vill och man märker att hon hellre skulle vara med sin pojkvän. Det känns också jobbigt att fråga eftersom man kan ibland märka så tydligt att hon inte vill och då får det en bara att känna sig dum och vill inte att hon ska känna sig tvingad till att vara med mig. Vill även tillägga att hon inte var såhär tidigare utan innan de blev tillsammans ville hon alltid umgås och hitta på saker. Det är som att sen de blev tillsammans så betyder vår vänskap ingenting för henne. På sättet jag har beskrivit det så kan det låta som att hennes pojkvän inte vill att hon ska umgås med sina vänner eller att han tvingar henne att vara med han när vi umgås men jag vill bara förtydliga att så är det inte utan jag vet att han inte har något problem med att hon skulle umgås med sina vänner.
Jag tycker det är otroligt tråkigt att det har blivit såhär. Vi hittade på väldigt mycket roliga saker förut men nu träffas vi nästan aldrig förutom då våra pojkvänner träffas. Jag vet inte vad jag ska göra, vet inte hur jag skulle säga det till henne heller eftersom jag vet att hon bara skulle bli arg och då kanske inte vilja umgås med mig alls mera. .
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
13.06.2024
Hej,
Tack att du skriver in. Vad tråkigt att höra att er vänskap förändrats när din vän blivit tillsammans med sin pojkvän. Det känns säkert jättetungt för dig. Faktumet är att vänskap ofta förändras under livets gång. Då livssituationer ändras kan det vara knepigt att uppehålla sina vänskapsrelationer på exakt samma vis som de varit förut. Det sagt är det ju inte meningen att man väljer bort sina vänner då man blir tillsammans med en partner. Att ha ett kärleksförhållande borde inte utesluta vänskapsförhållanden. Det handlar i slutändan om hur man prioriterar sin tid och i nuläget verkar det som att din vän prioriterar tiden med sin pojkvän över allt annat.
Jag är jätteledsen att din vän har valt att ta distans från dig och att du känner att även om ni träffas så är hon inte intresserad av att spendera tid med dig, utan springer enbart efter sin kille. Du skriver att du inte vet hur du skulle kunna diskutera detta med din vän eftersom du vet att hon kommer bli arg och då kanske inte vilja umgås med dig alls framöver. Om du väljer att inte diskutera saken med henne kommer högst troligen inget att förändras. Du har all rätt att uttrycka till din vän hurdana känslor hennes agerande väcker i dig, men försök att inte beskylla din vän i diskussionen utan utgå ifrån hur DU känner dig. Berätta ärligt att du gärna skulle vilja umgås oftare och saknar den vänskap som ni en gång hade. Försök att hålla dig lugn och lyssna också på vad din vän har att säga. Det blir sällan en givande diskussion om man höjer på rösten. Jag kan bra förstå att det kan kännas nervöst, skrämmande och även obekvämt att ta en sådan diskussion med din vän, men i slutändan kan du inte göra mycket annat än att öppet berätta till din vän hur du känner. Vi blir ibland blinda för vårt eget beteende och kanske inte inser hur vårt agerande kan påverka någon annan i vår omgivning. Jag tror alltså inte att din vän avsiktligt vill dig illa. Man kan aldrig på förhand veta hur en annan person kommer att reagera på det man berättar till dem, men det är tyvärr den risken man behöver ta. Du kan enbart ta ansvar över ditt eget agerande, du kan inte rå för hur din vän kommer att reagera.
Du behöver göra ett val. Antingen väljer du att inte diskutera detta med din vän och då kommer er vänskap säkerligen att fortsätta så som den gör nu. Ni är ju fortsättningsvis delaktiga i varandras liv, även om ni inte umgås så ofta som ni brukade. Eller så diskuterar du detta med din vän, berättar ärligt hur du känner dig och lyssnar på vad hon har att säga. Ni kommer säkert att hitta en lösning till allt detta tillsammans. Är det så att din vän bryter vänskapen på grund av att du berättar till henne hur hennes agerande får dig att känna, kan du lugnt tänka att den vänskapen inte var värd att hålla fast vid.
Kom ihåg att det inte är värt att sätta tid och energi på personer som inte ger samma tid och energi tillbaka. Självklart har vi alla perioder då vi inte har tid och/eller krafter att uppehålla vänskapsrelationer, och i sådana fall behövs det vänner som tar initiativ till att träffas. Du skriver ändå att du föreslagit till din vän att ni kunde umgås, men att du ibland märker att hon hellre skulle spendera tid med sin pojkvän. Det är inget fel på att inte alltid vilja umgås, men om din vän aldrig tar initiativ till att träffas och inte heller hör av sig annars, faller ansvaret för att uppehålla vänskapen helt och hållet på dig. Det är inte rättvist. För att en vänskap ska hålla i längden behövs det initiativtagande från båda parterna.
Du behöver göra det val som känns rätt för dig. Ta stöd av andra personer i din omgivning så att du också får dela med dig om hur allt detta får dig att känna. Allting kommer nog att lösa sig <3
Kram, Lila