Min vän
24.10.2023
Hej! Jag har ett litet problem. Eller vad jag nu ska kalla det. Jag har en jättesnäll bästa kompis. Men jag är lite orolig. Hon har börjat skada sig själv och mår inte så bra psykiskt. Hon blir mobbad i skolan och utanför skolan och sånt. Mitt problem är att jag typ är rädd. Rädd för att hon ska göra något farligt mot sig själv. Om ni förstår vad jag menar. Jag känner mig som en dålig vän då jag ser hennes arm. Jag vill finnas där liksom. Vad ska jag göra? Jag vill inte att hon ska skada sig själv farligare än hon gör. Har ni tips vad jag kan göra Kompisen
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
27.10.2023
Hej,
Tack att du skriver in. Jag är ledsen att din vän mår dåligt, det känns säkert tungt. Du är en jättefin vän, som vill hjälpa till. Jag hoppas att alla kunde ha en vän som du <3
Helt som du själv skriver, verkar det som att din vän inte mår bra. Att bli mobbad och lämnad utanför är något som man inte vill att någon skulle behöva vara med om. Det skapar illamående och påverkar vem som helst på ett negativt sätt. Jag kan bra förstå att du är orolig för din vän, det är så äkta vänner gör. Det är jättefint av dig att du vill finnas där för henne, det är just nu som hon behöver dig allra mest. Jag hoppas att du kunde tala med din vän och föreslå att hon skulle berätta om sitt illamående för en vuxen som hon litar på. Det kan vara hennes föräldrar, dina föräldrar, en skolkurator eller skolpsykolog. Det här kan ni också göra tillsammans. Även om du inte skulle sitta med i rummet då hon talar med den vuxna, känns det oftast bra att veta att någon väntar på en där utanför då man är färdig med samtalet. Det känns ofta också tryggare att gå och tala med en vuxen om man inte behöver gå dit ensam. Det krävs ibland mod att våga tala med en vuxen om hur man mår, men jag hoppas att du kunde uppmuntra henne att be om hjälp. Det skulle vara viktigt i den här situationen.
I den här situationen är det inte bara din vän som behöver få tala, utan också du. Du ska inte behöva bära på det här ensam. Stark oro för en vän påverkar en själv också och då är det viktigt att man tar hand om sig själv och berättar om hur det känns åt en vuxen som man litar på. Om du inte har berättat om detta åt en vuxen ännu, hoppas jag att du gör det. Det blir tungt att bära på oroskänslorna ensam och det ska du inte behöva göra.
Även om din vän skulle vägra att berätta åt en vuxen om sitt mående, hoppas jag ändå att du kunde göra det. I den här situationen sviker du inte din vän, även om det kan kännas så, utan du ser till att hon får den hjälp som hon behöver. Jag hoppas att du också tar hand om dig själv. Det är svårt att finnas där för en vän om man själv mår dåligt, vilket man lätt kan börja göra då man är orolig över sin vän. Det är klart att man påverkas då ens vän mår illa, men man ska inte behöva må illa också som ett resultat av det. Därför skulle det vara viktigt att en vuxen skulle få veta hur din vän mår, men också hur du mår, så att ni båda kan få stöd och hjälp. Våga tala med en vuxen, bli inte ensam med det här.
Sköt om dig – du är en superbra vän, kom ihåg det!
Kram, Lila