Min vän är ett brottsoffer, vill hjälpa men vet inte hur?
02.07.2024
Hej Decibel.
Detta gäller inte egentligen mig, utan snarare min bästa vän. Vi har varit bästa vänner i över 10 år. Hon berättade nyligen om en situation som inträffade för några månader där jag anser att hon blivit ett offer för ett sexualbrott. Detta har påverkat hennes mentala hälsa negativt, och det gör så ont att känna till de tunga minnen hon bär på. Jag vill hjälpa henne med situationen och att må bättre, men jag vet inte alls hur jag skall gå till väga. Situationen är komplicerad, och på grund av igenkänningsfaktorn samt det känsliga ämnet kommer jag förklara mer i den hemliga rutan. Vad är era tankar om situationen, och hur kan jag hjälpa henne? Orolig vän
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
03.07.2024
Hej!
Tack för din viktiga fråga! Ursäkta att du har fått vänta så länge på svar. Du är en otroligt fin och bra vän som tar kontakt med oss. Det är tydligt att du bryr dig väldigt mycket om din vän och det är verkligen tur att hon har dig i sitt liv. Det hon behöver just nu är en trygg person som står vid hennes sida och finns där för henne i vått och torrt.
Jag kan inte gå in på så många detaljer eftersom det mesta av informationen står i hemliga rutan men jag ska försöka svara så utförligt som möjligt utan att avslöja allt för mycket.
Jag tror att din analys av dessa två andra vänner (Låt oss kalla dom x och y) är helt korrekt. Dom låter både opålitliga och oempatiska. Ingendera verkar heller vara det som man kallar för “girls girl”, vilket innebär att man bryr sig om, försvarar och tar hand om andra tjejer. Det är säkert så som du säger att dessa två bryr sig mer om bekräftelse och uppmärksamhet snarare än sina vänners trygghet. I er ålder är det en självklarhet att man inte gör så som x och y gjorde i den situationen. Det är som du säger en oskriven regel. En som alla tjejer i er ålder borde vara väl medvetna om. Deras nonchalanta beteende kring deras väns säkerhet, både under kvällen samt hur dom reagerade efteråt visar tydligt att x och y INTE är hennes vänner och dom går inte att lita på!
Det kan tyvärr vara svårt för dig att övertyga din vän om hur toxiska dessa två är men hoppeligen får hon lite distans till dom nu under rådande omständigheter. Om du fortsätter vara där för henne och visa henne hur en äkta vän ser ut så kommer hon förhoppningsvis att inse det en vacker dag. Ibland går man igenom "faser" med människor som är mindre bra för en, men allt som oftast stannar dessa människor inte länge. Förhoppningsvis kommer hennes erfarenheter med x och y kommer att lära henne identifiera falska vänner snabbare i framtiden.
Vad gäller själva incidenten vill jag vara tydlig med att samtycke alltid måste vara mellan personerna som ska vara intima med varandra och det kan inte ges av en utomstående människa. Man måste också vara i ett tillstånd där man kan ge samtycke. En människa som är alldeles för full kan därför inte samtycka och om det funnits tjat eller hot i bilden är det inte heller samtycke. Det din vän utsattes för var därför utan tvekan ett sexuellt övergrepp/en våldtäkt. Det fyller absolut kriterierna men det är framför allt hennes egen upplevelse av situationen som är av allra högsta vikt. Det är helt naturligt att man låtsas som att det inte är så farligt och att man pratar om det som att det inte är en stor grej. Det är en sorts försvarsmekanism. Men det gör fortfarande lika ont inombords. I slutändan är det trots allt upp till din vän att avgöra hur hon vill se på den här situationen och hantera den. Du kan ändå alltid finnas där som ett stöd för henne. Om hon någonsin börjar tvivla på att det hon upplevde var verkligt (det är inte ovanligt att man börjar göra det efter ett tag) så kan du finnas där och påminna henne om att hennes upplevelse av situationen är riktig och att hon har rätt till alla sina känslor.
Att komma till insikt kring allvaret i det man utsatts för kan ta tid. För vissa kan det ta flera år. Vänner och familj kan vara den där trygga, accepterande grunden i livet som man alltid kan falla tillbaka på när man inte orkar kämpa. Du kan såklart fortsätta uppmuntra din vän att söka hjälp och erbjuda dig att hjälpa henne ta kontakt med någon professionell men du får vara beredd på att det kan ta tid innan din vän är redo att ta emot hjälp eller ens inse allvaret i situationen. Om du vill kan du i något skede fråga henne vad hon hade sagt till dig ifall du berättade en sån här historia för henne. Hur hade hon reagerat? Hade hon tagit det på allvar? Vad hade hon gett dig för tips? Ibland behöver man ta sig själv ur ekvationen för att förstå hur illa en situation verkligen är.
Det skulle vara väldigt viktigt att hon nu i första hand fick någon att prata med om det hon upplevt. Om hon inte är redo för att gå och prata med någon så kan du t.ex. berätta för henne om vår tjänst där hon är helt anonym. Jag kan även rekommendera att hon tar kontakt med Ärligt talat-chatten där hon kan diskutera med experter anonymt online. Det är en lågtröskeltjänst som är väldigt lättillgänglig och ett bra första steg att ta. Hon skulle även gärna få vända sig till brottsofferjouren, där kan hon prata med experter om det hon upplevt och gå igenom helt konkret vad hon kan göra åt saken, där kan hon även få stöd och hjälp med att hantera allt.
Det är inte alltid lätt att söka hjälp när man inte gjort det förr. Men när man väl kommit över tröskeln blir det bara lättare och lättare. Att ta hand om sin psykiska hälsa är minst lika viktigt som att ta hand om sin fysiska hälsa. Att prata om sina tankar, känslor och upplevelser är bara att ta hand om sig själv och förebygga mental ohälsa. Det är som att låta hjärnan gå på gym. Det är inte lätt när man börjar men efter ett tag kommer man märka av positiva förändringar och det kommer med tiden göra en både starkare och smartare. Man växer som person och får mycket mer förståelse för sig själv men även andra. Att uppsöka professionell hjälp är absolut något som alla borde göra någon gång under livet. Även människor som redan mår psykiskt bra kan dra nytta av det eftersom man kan få nya insikter om sig själv. Det är absolut inget skamligt med att söka hjälp för sin psykiska hälsa. Snarare tvärtom, det tyder på mognad, styrka och förståelse kring vikten av att det psykiska också är i skick för att man ska nå sin fulla potential i livet. En god psykisk hälsa främjar också den fysiska hälsan eftersom många kroppsliga besvär kan uppkomma till följd av obearbetad stress eller trauma.
Här lämnar jag länkar till olika ställen dit både du och din vän kan ta kontakt. Det är också jätteviktigt att du vårdar din psykiska hälsa eftersom det här är en extremt tung sak att bära på ensam.
Ärligt Talat-chatten
Ärligt talat chatten är en nationell online-tjänst på nätet för 13-29-åringar. På Ärligt talat kan unga chatta online med professionella inom ungdomssektorn om frågor som är aktuella i deras liv. Handledarteamet består av ca 30 professionella (psykolog, psykoterapeut, skolkurator, socialarbetare, studiehandledare, ungdomshandledare, ungdomsledare etc.), som handleder unga med chatten som verktyg. Chatten betjänar varje vecka måndag till fredag kl. 09-12 samt kl. 19-22
Brottsofferjouren RIKU
Har du eller din närstående utsatts för brott eller brottsförsök? Är du vittne i ett brottmål? Känner du dig osäker på vad du ska göra? Ring till brottsofferjouren för att få personligt stöd kostnadsfritt.
Brottsofferjouren i Vasanejden: 044 037 1050
Hjälpande telefon i hela Finland för stöd och råd: 116 006
På svenska måndag-fredag kl.12-14. På finska måndag-fredag kl. 9-20.
Juridisk telefonrådgivning: 0800 161 177 må-to kl 17-19 Du kan få svar på juridiska frågor och råd angående dina juridiska rättigheter.
Servicen är till för brottsoffer, deras närstående och vittnen.
RIKU är en konfidentiell och säker internettjänst där du kan ställa frågor anonymt.
Brottsoffer, deras närmaste och vittnen kan få en stödperson vid behov, som hjälper med det byråkratiska samt de praktiska arrangemangen då ett brott inträffat. Frivilliga stödpersoner är noga utvalda och utbildade. För mera information, kolla Decibels intervju med Nathalie Wingren från Brottsofferjouren här.
RIKU-chat
Brottsofferjouren har en chattfunktion där vem som helst kan ställa frågor, berätta om eller få handledning i brottsofferfrågor. Chatten är öppen vardagar kl. 09-15, samt kl. 17-19 på måndagar. På chatten kan man vara anonym.
FinFami Österbotten r.f.
FinFami Österbotten rf är en tvåspråkig förening, som finns till för att hjälpa och stöda anhöriga och andra närstående till psykiskt sjuka/missbruk. Föreningen erbjuder rekreation, samtal med anhörigrådgivare, samtalsgrupper, föreläsningar och annan verksamhet samt en möjlighet att träffa andra i samma situation. De har även verksamhet för unga anhöriga i åldern 13-29. Anhörigrådgivningen är kostnadsfri. Telefonnummer: 044-2000 733 (Vasa) eller 044-7634 101 (Karleby). Anhörigrådgivning kan arrangeras på plats vid kontoret i Vasa, via telefon, eller genom videosamtal. Du kan boka tid på när som helst måndag-fredag kl. 9-16. Du kan också boka tid via nätkalendern på deras hemsida.
Jag hoppas att det här var till någon hjälp för dig och att både du och din vän får det stöd som ni behöver. Du får gärna skicka till oss igen ifall du undrar över något eller om någonting blev oklart. Du får även gärna uppmuntra din vän att ta kontakt med oss. Vi finns här för er båda.
Varma styrkekramar <3
Rosanna