Min väns vän dog...
22.01.2015
Hej.. Tänkte berätta min situation lite.
Jag har en kill kopmis från ett annat land inte så långt från finland. Vi har aldrig träffats men skypat över flera dygn om man skulle räkna alla timmar. På senare tiden tyckte jag att han har varit ledsnare och lite undvikit att skypat. Så jag fick veta att han var deprimerad. Och idag på en app så såg jag hans historia (snapchat). Hans vän ____ dog inatt. Kanske självmord. för det var ngt med deprimerade vänner oxå (vill inte säga för mkt). Så han är extremt ledsen nu. och det påverkar mig. Mycket. Jag vet att det kommer vara svårt för honom nu och vi kmr troligen inte prata på länge. jag frågade vad som hände och om han vill prata om et men han sa att man inte vill och det förstår jag. Har skickat till honom att jag är här för honom.
Min fråga är nu hur jag ska trösta honom. Känns hopplöst för jag gillar honom oxå... Jag började skaka idag när jag fattade att hans nära vän tog livet av sig eller bara dog pga ngt som jag inte vet. Hur ska jag göra för det gör ont i mitt hjärta att veta att han GÅR igenom ngt sånt här... :'(
Tack för svar denundrande

Ungdomsinformatören Sanna svarar
30.01.2015
Hejsan, ursäkta att det har tagit en tid för dig att få svar.
Du har gjort det du kunde för honom. Du har skrivit att du finns där om han vill och känner att han behöver någon att prata med, något mera kan du inte erbjuda. Nu är det upp till honom om han vill öppna sig för dig då det gäller det här eller om han vill vara ifred en tid. Om han inte hörs av på en tid måste du också respektera det. Låt det isf gå en tid innan du hör av dig till honom, men du ska absolut höra av dig till honom på nytt.
Att mista en vän är tungt och svårt oberoende av på vilket sätt det sker. Det är en chock och det tar sin tid innan man kan komma igen. Jag kan förstå att du reagerar starkt och känner att du skulle vilja göra allt för att lindra för honom. Men det du kan göra är att visa att du finns här och lyssnar om han vill. Något annat kan du inte göra. Du kan inte heller börja gräva ner dig själv över detta. Det låter säkert hårt och okänsligt nu, men du kände inte han som dog, det har inget med dig att göra, låt det vara. Man kan inte bära all världens elände på sina axlar, det finns det ingen som orkar. Du lever här och nu, det är inte din bästa vän som har dött. Jag vet att det så lätt blir så man lever sig in i andras olyckor och elände, men det blir jätte tung för en själv om man ska börja fundera över allt som händer i världen. Det händer en massa hemska saker varje dag och varje stund någonstans i världen, men de blir inte hjälpta av att vi sitter här och gråter över dem. Deras börda blir inte lättare av det, tyvärr. Fast det är svårt måste du försöka gå vidare från detta och inte gräva ner dig själv i dystra tankar över allt bedrövligt som händer och sker.
Såklart ska man känna medlidande med dem som har det svårt och råkar ut för bedrövelser, jag menar ju inte att du ska bli helt känslokall. Men vi hjälper mera om vi visar att vi finns här som ett stöd om det behövs. Vi hjälper ingen genom att gråta och ojja oss över vad som hänt någon vi aldrig träffat eller ens känt. Ge istället din trygghet och styrka <3
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna