Mobbad
27.04.2014
Jag har varit mobbad i 7 år nu av samma tjej. Nu är de lugnare men inte normalt eller vad jag ska säga. Hon bor i byn bredvid min så hon åker med samma buss jag åker med. De skapade väldigt mycket problem förrut.Nu åker hon inte buss p.g.a att hon mobbat andra grovt i buss. De värsta är att hon sprider ryckten om mig ibland. De finns mycket som jag kommer ihåg genom åren...Vad ska jag göra för att må bättre och sluta tänkapå de?

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
08.05.2014
Hej!
Först, förlåt att du fått vänta så, det är bara väldigt mycket frågor, jobb med månadens tema och administrativa uppgifter just nu.
Att ha blivit mobbad är en sak som i de allra flesta fall påverkar en väldigt mycket, ja det kan nästan förändra en som människa. Men inte bara negativt: många vuxna som blev mobbade som barn/unga har liksom vänt på erfarenheterna och är både starkare, mognare, "djupare" och mer självsäkra än medeltalet hos vuxna. Ofta uppskattar de lycka, vänskap, närhet osv på ett helt annat sätt än de som alltid haft det "lätt". Kanske för att de jobbat mera med sin egen självkänsla och sitt självförtroende, lärt sig mer om sig själv, kanske för att de valt att inte krossas. Svåra prövningar i livet, som allvarliga sjukdomar, olyckor eller just mobbning innebär alltid ett val, tror vi. Ska man kämpa, stå på sig, tycka om sig själv och njuta av allt gott i livet - eller ska man ge upp, tro att man är värd skiten man får? Ska man ta kontrollen över sitt eget liv och själ bestämma hur man mår och vad som får påverka en - eller ska man låta någon annan göra en olycklig och förstöra ens liv?
Det låter lätt, det är det såklart inte, men det handlar nog ofta om vilken grundinställning till livet man väljer åt sig själv. Inställning kan man ändra närsomhelst, men det kan krävas lite övning i att få sig själv att tänka i nya tankebanor. Har man avskytt sig själv, skyllt på sig själv, tyckt synd om sig själv länge, länge, så tar det nog en stund att omvända sig själv, få bort hjärntvätten och hitta nya sätt att tänka. Här är det alltid en fördel om man får hjälp, stöd, råd och påminnelser av en utomstående. Det kan vara mamma eller en vuxen man litar på, men det får gärna också vara någon professionell, som har tex kunskap, metoder och verktyg för hur man ska jobba upp sin självkänsla, vilka tankar man ska tänka istället osv. Redan att prata igenom allt som hänt, beskriva alla små sår man har i själen och lägga ord på allt man upplevt inom mobbningen kan vara väldigt befriande och det kan kännas som att man kan lägga det bakom sig sedan. Så gå gärna och prata med tex en kurator eller terapeut eller annan person som du litar på.
Visst, den här tjejen finns fortfarande kvar i din närhet, du kommer att se henne igen och kanske få ta emot skit av henne igen. Men du kan välja att säga stopp inom dig själv, att helt enkelt sluta ta åt dig av det hon säger om/åt dig. Låta det rinna av dig utan att skada dig, lite som om du hade ett paraply mot hennes giftdroppar, en sköld. You can´t touch me. Först kanske hon försöker lite hårdare, men sedan kommer hon att ge upp - för det är ingen vits att försöka jävlas med någon som inte skadas av det, som inte tar åt sig, som inte reagerar över huvudtaget. Välj själv om du vill behandla henne som luft, som om hon inte existerade, eller om du bara stirrar på henne eller till och med säger till. Det kan hända att du vill göra det sista, tex efter att du gått igenom dina erfarenheter med en professionell, men det är ditt val om du vill ha ett avslut för din egen skull. Hursomhelst är det smart att gå igenom allt som hänt med en vuxen, så att inte ärren i själven blir permanenta.
Du är stark, du är värdefull och du är värd att bli lycklig. Minns det!
Hälsar ungdomsinforamtörerna Liselott och Lena