Mycket flytningar från ingenstans
19.02.2025
Har fått väldigt mycket flytningar på senaste. Aldrig haft sådär jätte mycke förr, men nu är det hela tiden i trosorna. Va beror de på

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.02.2025
Hej,
Det första du måste fundera på är om du har ändrat på någonting i ditt liv som kan ha orsakat denna förändring? Har du t.ex. en ny partner, börjat använda en ny typ av underkläder? Ett nytt preventivmedel? Börjar med någon ny form av träning?
Det finns många olika saker som kan orsaka ökade flytningar, och i sig är de ju inte "farliga". Flytningarna är slidans sätt att hålla sig ren genom att skölja ut det som inte behövs, och av någon anledning vill den nu skölja extra mycket. Om du upplever att flytningarna luktar annorlunda än tidigare, eller att de är gryniga/färgade så kan det vara tecken på någon infektion eller obalans i bakteriefloran. Obalans i bakteriefloran kan egentligen dyka upp när som helst - också utan att man hittar någon tydlig orsak till det.
Då du sköter din hygien är det viktigt att du undviker alla typer av tvål i underlivet. Tvål torkar ut huden och tvättar bort även alla goda bakterier så  tvätta dig dagligen med enbart vatten.
På apoteket kan du receptfritt köpa vagitorier (piller som läggs in i slidan då du går och lägger dig på kvällen). T.ex. Gyno-Lacta eller Vagi C strävar till att återställa den naturliga pH-balansen och kan hjälpa om man har tillfälliga problem. Följ anvisningarna som följer med paketet. Om flytningarna skulle lukta illa, om du har klåda eller sveda så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen och diskutera sake med dem. Vid behov kan man då göra en bakterieodling för att kolla om det rör sig om någon infektion.
Men i sig behöver det inte vara ett tecken på att någonting skulle vara allvarligt "fel" fast flytningarna ökar. Så ingen anledning till panik.
Kram,
Tessi