Oroad över vän
15.10.2024
Hej, jag och min vän skrev på kvällen, då från ingenstans så lämnade hen våran grupp som ja och några andra kompisar hade. Jag lade till hen pånytt och då sa hen att vi aldrig skulle se hen igen. Jag och min andra kompis tror hen bara kastade ut sig det, men vill fortfarande att hen söker hjälp. Vad ska ja göra? Jo
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
17.10.2024
Hej!
Tack för din fråga. Vad fint att du skickar till oss, du bryr dig helt tydligt mycket om din kompis. Nu vet jag ju inte hur er konversation såg ut och vad som ledde till att den här personen valde att gå ur gruppen och avsluta kontakten med er, men jag ska göra mitt bästa för att svara på din fråga!
Det är inte alltid så lätt att förstå sig på andra människors reaktioner men dom kommer sällan helt från ingenstans. Något som man själv tycker att är ett harmlöst skämt kan vara väldigt sårande för en annan person. Vi kommer alla från olika bakgrund och vi har alla varit med om olika händelser i livet, vissa kan bära på väldigt tunga saker utan att vi vet om det. Det kan ibland leda till att man (kanske i misstag) gör en annan människa illa genom att säga något eller skämta på ett sätt som är triggande för personen. I såna fall är det viktigt att man kan prata om saken och be personen om ursäkt, även om man kanske inte förstår varför personen skulle bli ledsen över en sådan sak.
Vi triggas alla av lite olika saker, det som är kul i en människas öron kan vara hemskt stötande för någon annan. I såna fall är det inte direkt en fråga om vem som har rätt eller fel utan det handlar främst om ett missförstånd och att man fungerar olika. Det är helt okej och naturligt, det är sådant som händer i livet och i vänskaper. Problem och missförstånd som dom här kan i slutändan leda till att man förstår varandra bättre och kommer varandra närmare. Man ska inte vara rädd för att ta jobbiga diskussioner och våga vara öppen för att man kanske kan ha fel och göra fel även om man inte gör det med avsikt.
Jag föreslår att du börjar med att läsa igenom konversationen som ägde rum innan personen gick ur gruppen. Läs igenom den riktigt noga och försök fundera ut vilka saker som du kan tänka dig att triggade den här reaktionen. Även om du själv inte skulle bli triggad av en sådan sak. Sedan kan du skicka till din vän och fråga hur hen mår och be hen förklara för dig varför hen valde att gå ur gruppen. Du kan också lova att du ska göra ditt bästa för att förstå hens tankar och känslor. Var tydlig med att du jättegärna vill lösa det här. Uppmuntra hen att vara ärlig och ta god tid på dig när du läser hens svar. Läs det gärna flera gånger om. Om du får väldigt starka känslor lönar det sig att vänta lite med att svara och gärna fundera hur du kan svara på ett så vänligt, odramatiskt och sakligt sätt som möjligt så att diskussionen inte spårar ur till att båda bara skyller på varandra. Sedan får du såklart också förklara saker ur ditt perspektiv men försök att tala helt utgående från dig själv, t.ex. "Jag tänker så här, jag ser på saken så här, jag känner så här" osv.
Jag tror absolut att ni kan lösa det här. Missförstånd och konflikter är inte världens undergång utan det är en helt naturlig del av vänskap. Vågar man ta itu med det och tillsammans lösa det så kommer man att växa både i vänskapen men också som person. När man kan känna empati och förståelse för människor som är olika en själv och som tänker annorlunda tar man ett stort steg mot vuxenlivet.
Du nämnde även att du är orolig för din vän och att du vill att hen ska söka hjälp. Har hen tidigare gett er anledning att vara oroliga? Har liknande saker hänt förr eller är det här första gången? Det vore bra om du och din andra kompis kunde skicka ett meddelande där ni förklarar att hen är väldigt viktig för er och att ni bryr er om hen. Att ni finns där för att lyssna och stöda.
Kom samtidigt ihåg att er väns mående inte bara hänger på er. Precis som du själv säger är det viktigt att man söker professionell hjälp när man mår dåligt. Men ibland har människor svårt att ta det steget helt själva, här kan ni vara ett stöd för er vän genom att t.ex. uppmuntra hen att söka hjälp och fråga ifall ni kan hjälpa till med att boka tid någonstans, t.ex. till skolkuratorn i hens skola. Jag kan lämna några länkar som du gärna får skicka vidare till din kompis. Kom också ihåg att du och din andra vän har rätt att be om hjälp och stöd ifall er kompis mående påverkar er eller får er att känna mycket oro. Det är inte bara personer med psykisk ohälsa som behöver stöd, även personerna som står dom nära kan drabbas, om det börjar kännas oroligt och dåligt i din kropp ska du inte tveka att prata med någon trygg vuxen t.ex. dina föräldrar, skolkuratorn, skolcoachen eller någon lärare! Du förtjänar också hjälp och stöd.
Psykosociala centret, södra området
Ärligt Talat-chatten
Café Albert (en ungdomscafé där det finns trygga vuxna som man kan vända sig till)
Kram <3
Rosanna