Orolig för kompis
15.03.2015
Vi är ett gäng som har känt varandra väldigt länge och har kontakt dagligen. Vi andra är oroliga för en som hela tiden snackar med killar och blir "kär". När hon blir sårad blir hon jättemissnöjd med sig själv och bantar som jag vet inte vad. Sedan är hon glad och skryter när hon har träffat någon igen på internet efter några dagar. Hon har tom. åkt till några killar om de har bett om det. Det har alltid lett till sex, dock går hon inte med på sex utan kondom vilket är tur. Killarna bryr sig inte alls utan ha brutit kontakten då de har fått sexet.
Vi har försökt prata med henne men hon tar inte det på allvar, hon har ändå en ny "älskling". Vad ska man göra?
Dessutom är hon bara 17 och flyttat hemifrån för studiernas skull redan vilket inte alls har gjort saken bättre. Antingen chattar hon med flera killar eller övertränar på gymmet. Hon har inga nära kompisar utom gänget vi har, pga. killarna tar så mycket tid.

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
18.03.2015
Hej!
När vi läser din fråga så blir vi nog oroliga för din kompis, precis som du och era andra gemensamma kompisar är nu. Det låter inte alls bra att hon blir kär stup i kvarten, har sex utan desto mera förbindelser och blir dumpad hastigt. Inte heller att hon tränar för mycket och börjar förlora kompisar. Nu kan vi ju bara spekulera lite utgående från allt vi läst (tex sexologi på universitetsnivå) och lärt oss - och utan att ens ha träffat henne. Så ta det för de gissningar och alternativa förklaringar det är. Huvudsaken är ändå nu att ni inte "släpper henne", utan fortsätter bekymra er och gärna försöker hjälpa henne.
Vi skulle gissa som så, att de här två sakerna (de hastiga och många förälskelserna/sexförbindelserna och överträningen) kanske är hennes sätt att söka bekräftelse, uppmärksamhet och uppskattning. Hon kanske alltså helt enkelt försöker förbättra sin självkänsla genom saker utifrån, från andra människor, istället för inifrån. Det är sorgligt vanligt idag, att unga söker all acceptans utifrån och bara känner sig berättigade, bekräftade och "existerande" genom andras ögon. Som om bara andra skulle kunna bestämma att de duger. Vissa kan försöka göra det just precis genom kärlek och sex, att det typ bara är karlar som kan ge henne värde, bara i deras ögon "syns" hon. Andra igen kan göra det just precis genom att försöka förbättra sin utsida så mycket som möjligt för att få beundran, värde, komplimanger. Din kompis kanske gör båda två?
Det låter till och med som att hon gör det rätt så desperat och hysteriskt, vilket kan tyda på att det ligger något djupare bakom. Både kärlek/sex och träning kan ju också till och med användas som självskadebeteende: att man är respektlös med sin egen kropp och/eller känslor eller är alldeles för hård och krävande mot kroppen. Redan svag självkänsla kan ge upphov till beteenden av det här slaget, men även trauman, saker som hänt i unga år eller avsaknad av grundtrygghet. Och det kan eskalera och bli riktigt förvridet och farligt, som ätstörningar.
Oavsett varför din kompis gör sådana här saker mot sig själv, så behöver hon nog hjälp. Exempelvis ett så här hetsigt kärleks- och sexliv kan vara svårt att inse och framförallt varva ner ur alldeles på egen hand - för samtidigt ger det henne kanske något hon behöver, på samma gång som det dessvärre också skadar henne. Kanske hon till och med har en beroendeproblematik, för visst kan man bli beroende både av träning och kärlek/sex. Har ni möjlighet att skaffa hjälp åt henne på något sätt? Om hon går i skola, kunde någon av er prata med hennes skolkurator eller skolhälsovårdare? Hur är det med hennes föräldrar, kan man tala med dem och hur tror ni att de skulle ta sig an situationen? Hon är ju trots allt inte myndig än och ännu på deras ansvar. Finns det andra vuxna i er omgivning som ni kunde prata med och som kunde prata med henne? Har månne kommunen/staden något, kolla tex här http://kviisi.fi/index.php/psykosociala-enheten.html
Var inte rädd för att prata både med henne och med andra om henne. Ni vet att hon inte mår bra - och hon vet det nog också, men en vanlig reaktion när man mår dåligt är ofta att bli arg om man erbjuds hjälp, eller tycka att det vore för tungt att ta tag i och därför vägra se problemet. Så envisas, försök på alla sätt uppmuntra henne att självmant gå och tala med någon. Och var inte heller rädda för att tala med någon själva om henne. Tex en skolkurator kan nog kalla in henne för ett samtal utan att säga att det är just ni som berättat om henne. Och även om hon vet om det, så gör ni ju det för att ni BRYR er om henne. Ett visst ansvar har man nog som vän ni känt i många långa år - ni kan nog säkert ta det om hon blir upprörd, så var inte rädda. I alla fall kunde ni ju tex printa ut din fråga och vårt svar här och visa det åt henne?
Huvudsaken är ändå att ni finns där för henne och inte låter henne vara ifred fastän hon skulle bli knärrig på er. Om det finns någon sanning i vår gissning att hon försöker förstärka sin självkänsla genom bla killars uppskattning, så finns det mycket ni kan stöda, trösta och stärka henne i. Vänner kan ofta bättre än de tror hjälpa en person att hitta hälsosammare och mer beständiga sätt att stärka sin självkänsla. Kolla bland annat våra sidor om Självkänsla och självförtroende. Det hjälper ofta också mycket att man envisas med att TALA om det, inte sopa något under mattan. Ju mer ni drar upp det desto oftare måste hon se på det och tänka igenom det, tror vi, och desto större är chansen att hon i alla fall inte kan nonchalera sina problem. Nu vill vi ju ändå inte att du ska ta för mycket ansvar på dig själv (eller dina kompisar), för det här är tuffa och tunga saker, så helst av allt borde hon ju få vuxen, professionell hjälp.
Hoppas hon får bra hjälp och en megastor guldstjärna till dig/er som bryr er <3 <3 <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och hälsovårdaren/barnmorskan Annika