Osäker
24.06.2015
Hej! I höst börjar jag i en ny skola och jag är tvungen att bo på internat. Min bästa kompis kommer att börja i en annan skola och jag har ingen att bo med. Jag är så orolig över att jag kommer att lämna ensam och att jag inte får några nya kompisar.. Hur går internat till och första skol dagen?

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
25.06.2015
Hejsan! Ofta bor man 2 och 2 i internat. Men finns nog sådana internat där alla har egna rum också... Min erfarenhet är att man brukar få önska vem man ska bo tillsammans med ifall man bor 2 i varje rum. Har du inte fått förfrågan om det? Kanske det inte har hunnit komma ännu... Ifall någon annan du känner börjar i samma skola kanske ni kan bo tillsammans fast ni inte är i samma klass? Det kan ju enbart vara positivt att man inte är tillsammans 24 timmar i dygnet med sin sambo...
Det är alltid spännande att börja i en ny klass, ny skola, nytt jobb osv. Men du är ju i gott sällskap - det är nog lite spännande för allihopa! Du vet, lite som när Alfons Åberg skulle börja skolan... För allihopa som börjar i ny skola är det spännande med internatet, lärarna, vännerna och undervisningen. Men du kommer nog dej in i det! Första tiden brukar man också på lektionerna satsa mycket på att alla ska lära känna varandra samt att gå igenom regler. Skolans regler och regler på internatet. En del skolor har mat som de serverar åt sina internat-elever kvällstid. Ofta finns det tider när det ska vara tyst och internatövervakare som ser till att regler följs. Användandet av rusmedel på internat brukar betyda avstängning. Ofta kommer det information hem till de nya eleverna i slutet av juli - början av augusti. Vänta på det! :)
Vi har på Decibels informationssidor samlat lite tips på hur man får nya kompisar. Läs här! Och här en check-lista.
Njut av sommaren och oroa dej inte så mycket! Du kommer säkert att trivas! Och ifall du inte trivs - då måste du göra någonting då åt den saken. Jag läste någonting bra häromdagen: Worring will never change the outcome. Såå sant!
Lycka till!  Med vänlig hälsning,  Annika   barnmorska - hälsovårdare