"På G" med kompisens ex?
02.01.2017
Typ som rubriken säger. Jag verkar ha något på gång med min bästa väns ex, och jag känner mig som en jävla bitch för det. Dem gjorde slut för.. ett halvår sedan, kanske?
Jag tänker ta upp det med henne och fråga om hon inte vill att det ska bli något mellan honom och mig.
Jag tänker också såklart ta upp det med honom, eftersom att jag är så osäker.
Om, om, hon säger att det är okej. Är det? Hon är så genomsnäll och omtänksam, så tänk om hon säger att det är okej för min skull, men egentligen blir sårad?
Dem är fortfarande kompisar, så vi skulle inte heller kunna undvika att vara inför henne, tror jag :/ Det sista jag vill är att vår vänskap ska drabbas..
(Jag vill gärna ha fler åsikter, om folk orkar kommentera?) Moa

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.01.2017
Hej,
En jobbig, men inte alls ovanlig situation du befinner dig i. Det är ju inte alls ovanligt att man blir intresserad av nåns ex. Nästan alla människor är ju en annan människas ex, och eftersom man ju ofta rör sig i samma cirklar då det gäller orterna i österbotten så är det ju lätthänt att man blir intresserad av nån som ens kompis har varit intresserad av. Men det är ju inte helt okomplicerat.
Jag tycker att du skall tala med din kompis. Det finns ju vissa ex som är väldigt betydelsefulla för en livet ut, och dem har man kanske lite rätt att fridlysa, men å andra sidan så är ni ju vuxna människor och beroende på hur seriöst deras förhållande var och varför det tog slut så kanske hon kan leva med det?
Säkert kan det vara lite jobbigt för henne att titta på till en början, men i de flesta fall brukar det lösa sig. Det bästa är nog ändå att vara helt ärlig, för det blir ett betydligt större svek om man går bakom ryggen på den andra och inleder en juttu i smyg. Du får ju säga exakt samma sak åt henne som du skrev här: att du inte vill att er vänskap skall påverkas, men att du gärna skulle ta reda på hur det kunde utvecklas med honom. Det finns ju aldrig några garantier för hur relationer utvecklas - det måste man helt enkelt ta reda på.
Du är inte en bitch. En bitch skulle inte alls oroa sig utan bara köra på. Din omtanke om din vän talar för att du är en bra typ. Tala med henne så tror jag säkert att det ordnar sig.
Kram
Tessi