??
28.07.2016
Hejj!!
Det är så att min kompis är gravid och nu på sommaren har hon inte orkat/kunnat göra så mycket, och nu är hon sur på mig för att "jag inte bryr mig om henne"... jag har frågat med henne på allting vi gjort, förutom festas, och ja, det har blivit väldigt mycket festas nu på sommaren då det är lov och jag har varit ut varje helg, men inte kan hon ju bli sur för det? jag måste ju få göra saker som jag vill även om hon är gravid? hon kan ju inte komma med, men då tkr jag inte hon kan säga att jag inte bryr mig om henne?? Vill inte att vår vänskap slutar här, men så ser det lite ut nu :( ??

Ungdomsinformatören Sanna svarar
01.08.2016
Hejsan kära du
Jag kan förstå att du känner dig ledsen men säkert gör hon det också. Ni behöver få rett upp det här så att båda kan känna sig glada och nöjda. Bäst att ni pratar genom allt och säger hur och vad ni tycker och tänker.
Nu vet jag ju inte om ni är lika gamla men antagligen. Sen vet jag ju inte heller om din kompis hade planerat att bli gravid eller om det kom plötsligt. Inte heller vet jag ju om hon är tillsammans med pappan till barnet. Allt sånt kan ju inverka åtminstone till en del. Man är ju olika men ni är ju nog väldigt unga ännu så det är ganska tidigt att få barn. Om man längtat efter barn och planerat in det så är man ju helt upp i det och bryr sig kanske inte så mycket i att andra (kompisar) är ute i svängen och man själv mest sitter hemma. Men om det kommit plötsligt och inte direkt planerat så kanske det kan kännas som att man missar en hel massa då man inte vill vara ute på fest med kompisarna. Men man KAN ju vara ute med kompisarna om man vill, man BEHÖVER ju inte festa själv och graviditet är ju ingen sjukdom så man kan nog röra sig och göra det mesta som man brukar göra då man inte är gravid. Det är egentligen bara sista tiden innan man ska föda som man kanske inte är så rörlig. Så länge man mår bra och det inte känns obehagligt så är det helt ok att vara på danser och umgås med folk. Man ska ju inte dricka alkohol eller röka men det kan man ju leva utan ;)
Jag känner ju inte till allt om din kompis, men jag tycker ju att det inte verkar helt ok att hon kräver att du ska sitta vid hennes sida hela tiden. Du måste få göra det du vill och hon har ändå valt att föda det här barnet och då följer det en del måsten med det. Men hon har ändå valt det. Hon kan inte tvinga dig till något. Om hon inte vill vara din kompis om du inte följer hennes minsta vink, så kan du lugnt skylla på hennes gravidhormoner (men inte så hon hör det). Man blir lite extra känslig då man är gravid, som ett extra starkt och långt PMS... ;)
Ta ett lugnt snack med din kompis och säg att du jätte gärna umgås med henne, men att du också vill ut på fest som du/ni brukar, för det är ju inte du som är gravid. Du kan inte tvingas leva som henne utan du måste få leva ditt liv. Men såklart ska du ju säga att du finns till och hjälper på alla sätt du kan.
Hoppas ni hittar tillbaka till varandra och att er vänskap inte går förlorad.
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna