Passar inte in
19.03.2014
Hej! det är så att vi har varit ett gäng på 4 personer som har hållt ihop. Men för ett tag sedan hittade 2 i gänget nya kompisar som har börjat vara med oss på rasterna. När de är med så pratar de här 2(i gänget) inte så mycket med mig och hon andra som inte känner dem. De här nya har väl ganska svårt för att prata med personer som de inte känner. Så oftast om man frågar något så svarar de inte. Jag känner mig jätte ensam i den här gruppen. Det känns som att de inte känner den jag egentligen är. Men vi 4 som var ett gäng går i samma klass så jag vet inte vem jag annars skulle vara med på rasterna. Hur ska jag få de här nya att vilja tala med mig och passa in i gänget?

Ungdomsinformatören Sanna svarar
28.03.2014
Hej, jätte trist då det ska måsta gå så där mellan kompisar. Men det är jätte vanligt, tyvärr. Vi möter en massa olika människor genom livet, vissa blir kvar men andra byts ut. Ledsamt men så är det :( Nu menar jag ju inte att det ni haft inom er grupp på 4 skulle vara över eller nåt sånt, men det kan ändras. Du skriver inget om den andra som inte heller verkar vara med i den nya gruppen, hur det känns för henne/honom? Kanske du kunde utveckla er vänskap lite mera, jobba för att den skulle bli djupare. Men annars är det nog att på ett smidigt sätt försöka hitta din nya plats i den nya gruppen. Det kan vara lite jobbigt, man kan ju inte vara för på heller men ändå visa att man nog finns och vill vara med. Prata med, fråga saker av de här nya, skratta då de berättar något osv. Sen kanske du och ev den andra som blir utanför när de här två nya kommer, helt enkelt kunde säga till era två gamla kompisar att det känns jobbigt då de nya stänger ute er och inte verkar vilja bli bekanta med er och om de där nya har nåt emot er eller vad det är frågan om. Sen kan det ju också förstås vara nåt sånt där super barnsligt och fjantigt att de här två nya skulle vilja skuffa undan er som de inte känner och fixa ihop ett nytt gäng med era två gamla kompisar :( Ett annat alternativ, om det inte hjälper att berätta för era två gamla kompisar hur ni känner det, alltså att de inte ändrar sig eller om de där nya inte låssas om er fast ni försöker prata med dem och visa att ni är med, tjaaa då kan det vara bättre att du och den här andra som inte heller ”ryms med” i nya gruppen helt enkelt börjar umgås bara ni två och kanske söker andra att bilda nytt gäng med. Sen kan ni ju försöka umgås med de här två gamla kompisarna på fritiden nångång bara ni fyra som förr. Det är svåra saker det här, det finns egentligen inget rätt eller fel.
Jag hoppas att allt ska ordna sig för dig och den andra kompisen, mitt hjärta blöder för er <3
Kram, ungdomsinformatören Sanna