passar inte in någonstans längre
18.11.2016
Jag är en dålig person som gjort många dumma saker har bott i olika fosterfamiljer för att mina föräldrar inte kan ta hand om mig och ja folk brukar inte vilja ha mig för vem jag är min pappa sitter inne på livstid och han va inte världens bästa person. Där jag bodde förut sist så fick jag göra precis som jag vill brukade typ aldrig va där sov hos olika kompisar och jag brukade festa mycket tog droger jobbade hos min pappas kompis för ja jag behövde pengar sålde knark och hjälpte till med att starta någon brand någonstans och det va svårt för mig att säga nej det är lixom bra betald för att göra något snabbt och lätt sist gång skulle jag skjuta med en ljudpistol för att distrahera polisen men jag åkte fast och fick hjälp med att bli ren o så flytta jag till ett nytt ställe efteråt och i början hata jag det för min nya fostermamma jobbar som polis och jag visste redan vem hon va plus att hon va jättesträng och har så sjukt många regler men nu gillar jag henne och det är svårt pga mina kompisar som blir arga på mig för att jag inte vill dricka eller röka på eller ta något annat eller göra något annat dumt och för att jag inte kan va ute så sent och det är jättejobbigt känns som om dom stöter bort mig och dom gånger jag gjort som dom vill typ skolka eller va ute sent eller supa så har jag antingen blivit gripen eller fått skäll och blivit straffad och när jag bryter mot reglerna så blir jag rädd att hon oxå ska ge upp och inte vilja ha mig. Försökt sluta träffa mina vänner och skaffa nya men det går inte häller bra de flesta i skolan vill inte hå något med mig att göra och de som ger mig en chans kan jag inte ens prata med jag vet inte vad vanliga personer pratar om det jag och mina vänner brukar alltid prata om är ju lixom brott eller typ hur man ska testa ta någon drog och ja typ sånna saker som dom flesta inte vill ha något med att göra och känner mig så ensam jag försöker men de flesta vet vem jag är vad jag gjort och mitt ryckte är inte bra det är bara folk som är likadana som vill va med mig jag är en hemsk person och jag mår jättedåligt och har ångest över allt vet inte vad jag ska göra angelica

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.11.2016
Hej,
Jag vill börja med att skriva att jag är helt säker på att du inte är en hemsk person. Du skriver att du har gjort dumma saker, och att du har fått flytta runt mycket  - men det gör dig inte till en hemsk person. Det är grejer du har gjort - men det definierar inte vem du ÄR. Och du kan när som helst bestämma dig för att börja om pånytt, och leva det liv du VILL leva. Det liv du förtjänar.
På basen av det du skriver så kan jag förstå en liten del av hur det känns för dig. Jag förstår att det måste kännas som att alla har gett upp då du bara har skickats vidare, och jag kan också förstå att det är svårt att lita på människor då det känns som att vem som helst bara kan ge upp och skicka iväg dig. Då är det kanske också lättare att själv bete sig dåligt och vara bråkig för då är det DU som får vara avvisande mot dina fosterfamiljer, innan de hinner avvisa dig.
Men jag tror och hoppas att din nuvarande fostermamma kanske har lite större insikt i hur du faktiskt fungerar och vad du behöver. Även om tonåringar sällan vill tro på det så är det ju faktiskt viktigt med regler, och viktigt att man kan följa dem. Så länge man arbetar inanför reglerna så kan man också vara ganska trygg. Så jag hoppas att du ger din fostermamma en chans. Lita på att reglerna finns till för att skydda dig och få dig att må bra - även om det inte alltid känns så.
På basen av det du skriver låter det som om du egentligen var ganska trött på dina "vänner" som bara vill festa och ta droger. Trots allt finns det massor med annat innehåll som man KAN ha i sitt liv, man måste bara ha mod att välja det livet. Jag tror säkert att nya vänner skulle ge dig en chans bara du inte var avvisande mot dem utan vågade släppa någon nära. Våga berätta om dig själv, om vad du är intresserad av och tycker om. Försök tänka på nån grej som du är intresserad av, att målam skriva, musik, boxning, vad som helst - och försök att bli mer aktiv inom det. Gå en kvällskurs eller ta upp en helt nu hobby.
Massor med människor ändrar på sina liv, och trots att du har haft en tråkig start på ditt så betyder det inte att det alltid måste kännas så som det gör nu. Bara du ger dig själv en chans och släpper någon nära. Jag hoppas att det finns någon i din närhet som du kunde tala med, din fostermamma, en kurator på skolan eller din hälsovårdare kanske? Som tillsammans med dig kunde fundera på hur du skall börja bygga upp ditt nya liv, sen då du bestämmer dig för att du verkligen vill ändra på hur du mår.
Jag tror på dig. Tro på dig själv.
Många kramar
Tessi