Problem...
29.03.2014
Hej det är såhär att jag har börjat växa ifrån två av mina kompisar känns det som. Dom fattar inte det och ibland känns dom bara ivägen och störande. Den ena går i min klass och den andra går i en parallellklass. Om jag typ slutar vara med dom så kommer jag inte ha någon kompis i klassen utan bara i en klass under mig. Jag vet inte vad jag ska ta mig till! Vad ska jag göra? En fundersam tjej

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
03.04.2014
Hej du fundersamma tjej!
Ååååja, ditt problem är väldigt bekant! Det händer var och varannan av oss, inte bara under högstadietiden utan det kan faktiskt hända nu som då under hela livet med kompisar. Inte så att de skulle vara omognare eller barnsligare än oss alla gånger, utan kanske tex att ens livssituationer är så olika att man inte längre tycker att man har något gemensamt, eller att man träffas så sällan att man inte känner sig delaktiga längre i varandras liv. Folk växer ifrån varandra titt som tätt - men det brukar oftare gå så att den som känner det som att de "gamla" kompisarna är tråkiga istället har hittat någon ny att hänga med och liksom helt naturligt överger de gamla kompisarna. Men ibland finns det ingen ny kompis att "byta till", som nu för dig. Ingen sådär inom synhåll i alla fall. Eller?
Ibland går också känslan av att man vuxit ifrån de gamla kompisarna över rätt snabbt. Det kan vara så enkelt att man bara annars stör sig på just de människorna (du vet ibland när man en gång börjat irritera sig på en sak så bara växer och växer irritationen till nästan huvudlösa proportioner, men man kan ändå inte rå för det). Ibland går det ju att diskutera det här, ifall det är konrketa saker som de faktiskt kan göra något åt. Man får dock gå varligt fram, det är ju inte snällt att såra dem eller anklaga dem för något de inte kan rå för. Vissa gånger är det snällare att inte säga något alls utan bara låta vänskapen rinna ut i sanden...
Eller så växer de ikapp en ganska snabbt - vi utvecklas ju alla i lite olika takt och ibland spurtar man ifrån de jämnåriga för att sedan igen bli upphunnen.Kanske om du har lite tålamod med dem?
Eller så är det bara dags att bryta upp och hitta någon annan att hänga med. Som sagt, även kompisar kommer och går under livet och vid olika skeden i livet behöver man olika saker av sina kompisar. Ibland fastnar man i vissa sociala mönster, i en viss social roll, som kan kännas väldigt begränsande, men som man inte riktigt vet hur man ska ta sig ur. Tex kan det hända att man varit kompis med samma människor sedan lågstadiet och alltid "är" på samma sätt med dem. Men ju äldre man blir desto mer kanske man exempelvis vill börja hänga med killkompisar eller söka kompisar efter eget intresse, inte bara enligt hemby. Och då behöver man kanske se sig om efter någon annan att hänga med. Det är kanske lite svårt i mindre skolor, men inte alls omöjligt. Knepet är här kanske att inte dissa folk på basen av tidigare erfarenheter - för folk förändras, utvecklas och mognar. Andra kanske befinner sig i samma situation som du, utan att du vet om det. Så vill du hitta nya kompisar: bredda sökfältet, skapa kontakt med "gamla bekanta" och öppna upp för nya bekantskaper.
You never know vem som väntar bakom nästa hörn!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna