problem
16.06.2015
Hej, har varit vän med en kille i några år nu, detta senaste år har vi varit jätte tajta, (bästavänner) o de e nog pga att han gillat mig mer än en vän, kanske tillome älskat mig(så har han iaf sagt och visat) Vi har pratat om allt tsm, vi har umgåtts o haft roligt ,har alltid varit så kul att träffa honom, allt har bara varit så bra, förutom att ja förstås inte gillat honom som mer än en vän. Förra veckan sa han att han inte hade känslor för mig mer, vilket ja trodde var bra, för då kunde vi ha kul utan att han skulle ha såna kärlekskänslor för mig, men nu, pratar vi knappt alls, han bryr sig knappt i mig mer, känns så iaf. Har pratat me han 2ggr sen han sa att han inte känner ngt mer. Han har nog pratat tillbaka men man märker på honom att han inte bryr sig så mycket mer. De gör så ont för ja bryr ju mig värkligen om honom så sjukt mycket, men han bara skiter i mig.. Känns som att en del i mig saknas när ja inte pratar med han, han var ju min bästavän, han kan inte lämna mig såhär bara.Jag saknar han så sjukt mycket.. han säger att han bryr sig om mig men så värkar det inte alls. Ja har funderat på att säga något åt honom, så han iaf vet vad ja känner. Ibland kan ja fundera om jag ändå skulle ha några känslor för honom? varför saknar jag han så sjukt mycket då? va skall jag göra:(

Ungdomsinformatören Jenny svarar
18.06.2015
Hej!
Ni har varit mycket tillsammans och ni verkar ha pratat om allt, så det är nog inte alls konstigt att du känner som du gör, att du är ledsen för att ha missta din bästa vän. Kunde du månne försöka få honom att prata med dig lite för det känns ju lite konstigt att han mitt i allt bara stuntar i dig, svårt att tro att han inte alls skulle ha några positiva känlsor för dig efter allt det du beskriver?!
Kan det nu vara så att han skulle vilja vara mera än en vän, men för att han vet att du inte har känst så har bestämt sig för att skydda sig själv -att inte bli sårad? alltså det här var ju nu bara en gissning och kan hända att det inte stämmer alls, kan ju vara att han slutat bry sig om också, men på någotvis verkar det lite svårt att tro på efter att ni varit så tighta. Kan ju också hända att han har hittat en flickvän så han känner att ni är för nära för att vara vänner av den orsaken, men det skulle du kanske veta om så det var kanske lite långt ifrån sökt...och fast det skulle vara så, är det ingen bra anledning att sluta vänskapen helt.
Jag tror att det är bäst att du frågar av honom rakt varför han mitt i allt har backat ur er vänskap så mycket? Du kan ju förklara att han är viktig för dej och berätta om dina känlslor. Det är det bästa sättet att få reda på varför han beter sig som han gör och sedan kan du förhoppningsvis förstå honom bättre.
Jag hoppas att ni kan vara bästa vänner igen, så lycka till!
Med vänlig hälsning, ungdomsinformatören Jenny