Problem
06.12.2023
Hej
Jag har under en längre tid mått dåligt i höst, det har hänt en del saker i mitt liv så jag tror jag vet de största delarna av vad som orsakade det. Sen har jag ocskå haft problem med vänner, jag hade 2 ”vänner” i början av hösten men de är såna som bara tar energi av en och jag mådde verkligen inte bra av dem. De är också ganska iriterande personer som bara bryr sig om sig själva och t.ex. klagar på att de fick en 9a i provet då jag ibland kämpar med att få en 6a eller 7a… Men för några månader sedan så klarade jag äntligen av att bryta kontakten med dem. Jag är alltså inte deras kompis längre och försöker visa att jag inte vill vara med dem men utan att vara allt för elak. Efter det var en tid när jag kände mig väldigt mycket ensam i skolan, jag hade under en tid så gott som ingen att umgås med på rasterna osv. Det var väldigt jobbigt att ens gå till skolan och jag hade ofta panikatacker både på morgonen och kvällen. Ingen annan än min familj visste ju om det, för jag hade testat att tala med en kurator men der gjorde saken bara värre enligt mig.
Efter att jag bröt kontakten med de här två personerna fick jag höra hur mycket lögner och skit de spred om mig. Somsagt så bryr de sig bara om sig själva och tänker aldrig på konsekvenser. Så jag började bara ennu mer igga dem så de kanske skulle sluta.
Men efter en väldigt lång jobbig period så lärde jag känna en ny person, som nu är en av mina bästa vänner, jag lärde känna den personens vänner och alla är jättensälla och de har välkomnat mig och jag har kunnat prata med flera av dem. Så nu har jag några av världens bästa vänner och fast jag ennu mår dåligt så har jag i alla fall vänner som stöttar mig.
Men efter ett tag märkte jag hur mina gamla ”vänner” hade märkt att jag fått nya vånner, så de har börjat komma med oss och kommer alltid med utan att fråga eller vara inbjudna, jag vet bara att den jag är närmast av mina nya vänner inte gillar dem, men jag vet inte vad de andra tycker, men jag har märkt hur mina gamla ”vänner” totalt iggar mig, men ändå vill vara del i samma kompisgäng som jag nu är med.
Vad ska jag göra? Dehär gamla kompisarna vill bara förstöra för mig och de har ingen aning om hur dåligt jag har mått, de var inte direkt såna som brydde sig eller frågade heller. Förlåt för att det blev en så lång och krånglig text Morran
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
14.12.2023
Hej,
Tack att du skriver in. Vad tråkigt att dina tidigare ”vänner” har behandlat dig så illa. Det är inte så som riktiga vänner beter sig och det är aldrig okej att tala skit om någon annan eller sprida lögner om den personen. Vad bra att du har prioriterat dig själv och ditt eget välmående och bröt kontakten med dessa personer. De förtjänar inte din vänskap ifall de behandlar sig illa mot dig.
Vad roligt att du hittat nya personer att umgås med. Det låter som att dessa nya vänner behandlar dig väl och får dig att känna dig bra, så som vänner borde göra. Jättefint att de stöttar dig och finns där för dig även då du mår illa, det känns säkert jättebra. På basen av det du skriver verkar det som att dina gamla ”vänner” känner avundsjuka för att du hittat nya personer att umgås med och kanske därför försöker tränga sig med utan att fråga om lov. Det gör inte deras beteende på något vis okej, men kan kanske ge en förklaring för varför de gör så som de gör. Kom ihåg att du inte har någon skyldighet att hänga med personer som du inte vill hänga med och att du alltid har rätten att säga till ifall dessa personer beter sig illa mot dig. Du har dock inte rätt att vara elak mot andra, men du får nog säga till ifall de tränger sig på utan att ha blivit inbjudna eller beter sig på ett sätt som orsakar illamående hos dig. Våga lita på att dina nya vänner vill hänga med dig och inte dessa gamla ”vänner” som kommit in ert kompisgäng. Du kan alltid ta upp det här med din närmaste vän och diskutera igenom det tillsammans. Kom ihåg att det inte betyder att dina nya vänner inte skulle vilja vara vänner med dig även om de hänger med dessa gamla ”vänner” också.
Att hänga i samma kompisgäng med personer som tidigare behandlat en illa kan kännas tungt, och så ska det inte behöva vara. Det bästa vore förstås att reda ut med dina gamla ”vänner” det som hände mellan er för att ni alla kunde gå vidare från det. Där rekommenderar jag att du tar hjälp av en trygg vuxen så att ni kan diskutera igenom saken grundligt. Det känns säkert skrämmande att ha en sådan diskussion, men det tenderar vara svårt att komma överens om det finns obehandlade saker mellan er. Det vore viktigt för dina gamla ”vänner” att förstå hur deras agerande påverkat dig och fått dig att må. Det kunde också lätta på ditt på ditt eget mående om ni skulle diskutera igenom detta och på så sätt få ett avslut på allting.
Du skriver att det enligt dig bara gjorde saken värre att tala med kuratorn, vilket är jättesynd. Du ska inte behöva bära allt det här ensam. Jag listar här under några tjänster du kan vända dig till för att få stöd och hjälp med ditt mående. Det är viktigt att inte bli ensam då man mår illa.
• Ungdomsstationen Fiilis: Erbjuder samtalsstöd helt gratis för unga i olika livssituationer. Ta kontakt endera genom att ringa eller skicka sms. Där jobbar David och Tina tel. 040 8051216.
• Ärligt talat-chatten: Chatta anonymt online med professionella om det som tynger dig. Chatten betjänar varje vecka måndag till fredag kl. 09-12 samt kl. 19-22.
• Mannerheims barnskyddsförbunds telefonjour: Ring anonymt till 0800 96 116 må-ons kl. 14-17, to kl. 17-20.
Du ska vara stolt över dig själv att du tagit avstånd från personer som inte får dig att må bra. Det var jättemodigt av dig. Jag hoppas att du även hittar modet att antingen säga ifrån då dessa personer försöker tränga sig på då de inte är inbjudna eller om att diskutera igenom allt det som blivit obehandlat mellan er.
Kom ihåg att du är värdefull och förtjänar vänner som behandlar dig väl och får dig att må bra <3
Lycka till!
Kram, Lila