Problem med kompisen
17.10.2023
Jag har 2 vänner och vi var en treo vi kallar dem Stina och Angnes. Stina och jag var bästa vänner och var alltid med varandra. En dag så var vi alla tre och så hamnade stina att gå hem tidigare så de var bara jag och agnes. Vi började prata om stina för hon har sårat oss flera gånger genom att prata skit bakom våran rygg åt varandra och sicka flera långa texter om vad vi gör fel minsta lilla sak. Så vi började prata med varandra om de och bestämde att vi skulle vara med varandra någon gång själva. Då började vi bara prata mera om allt som hade hänt. Barnbarnet
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
25.10.2023
Hej!
Det låter som att du befinner dig i en riktigt jobbig situation och jag förstår att det kan kännas tungt just nu. Jag kan tyvärr inte svara så värst detaljerat eftersom en stor del av det du berättar finns i hemliga rutan. Om du känner att du inte får ut tillräckligt av mitt svar får du gärna skriva till oss på nytt och försöka få in mer information i den allmänna frågerutan så att jag eller någon annan kan svara lite bättre.
Vänskapsrelationer kan ibland vara väldigt utmanande och det är inte alltid en dans på rosor. Med vissa vänner tar det ett tag innan man inser att dom behandlar en på ett sätt som inte är särskilt bra. Det låter ju som att du och Agnes behövde få ha lite egen tid och verkligen börja prata med varandra för att inse att Stina ibland behandlar er illa och skapar konflikter genom att tala bakom era ryggar. Det låter inte heller speciellt hälsosamt att Stina alltid skickar långa texter om vad ni gör fel. Det låter som att hon ofta beskyller er för saker vilket kan leda till att ni måste trippa på tå när ni umgås med henne och såna vänner kan vara extremt utmattande att umgås med i längden. Till sist orkar man inte mer och det är helt förståeligt.
Nu vet jag ju såklart inte Stinas sida av berättelsen men baserat på det som du skriver låter det ju lite som att Stina satt på sig vad man kallar för en “offerkofta”. Alltså att hon hellre gör sig själv till ett offer och beskyller er för sina känslor och problem snarare än att försöka ta itu med dom och ha en hälsosam diskussion med er där hon lugnt berättar om hur hon mår utan att vara anklagande.
Eftersom Stina verkar må dåligt behöver hon ju verkligen sina vänner men det är inte bra om hon behandlar er så illa att ni har svårt att klara av att vara med henne. Ingen vinner på det. Dessutom märker jag ju att du nog bryr dig om Stina och säkert gärna skulle fortsätta vara hennes vän om hon bara behandlade dig bättre, därför skulle det vara bra om ni försökte diskutera saken. I en sådan diskussion är det viktigt att båda får sina röster hörda och att man pratar utifrån sina egna känslor och från sitt eget perspektiv samt att man försöker att inte vara allt för beskyllande mot den andra. Det är också viktigt att man lyssnar lika mycket som man pratar och att man visar omtanke och hänsyn till varandra. Tror du att en sån här diskussion skulle vara möjlig mellan dig och Stina? Kan du fråga henne om ni kan träffas och prata?
Jag tror att det är bra om Stina får höra hur dåligt du mår av det hon gör men att du trots allt bryr dig om henne och inte vill henne något illa. Det är ju bättre om man tillsammans kan jobba mot en lösning snarare än att klistra fast sig i problemen. Vill Stina klättra ur den här gropen tillsammans med dig och Agnes eller vill hon gräva sig djupare ner?
Jag tycker det är bra att du och Agnes har varandra och kan stöda varandra i den här situationen men det är också viktigt att både ni och Stina får hjälp. Det som du berättar om i hemliga rutan är ju lite oroväckande och jag tror det skulle vara bra om ni berättade för någon vuxen om det så att den här tyngden inte lämnar på era axlar. Ni är trots allt väldigt unga och det här är ett allt för stort ansvar för er att bära på helt själva. Kan du och Agnes ta stöd av varandra och tillsammans gå och prata med någon vuxen? T.ex. Era föräldrar eller Stinas föräldrar? Ni kan även vända er till någon lärare, er hälsovårdare, skolkurator, skolcoach, någon ungdomsledare eller någon annan trygg vuxen. Ni får såklart ta kontakt hit till oss på Decibel om ni undrar något eller behöver stöd.
Kram,
Rosanna