Rädd om min vän
08.01.2017
Hej!
Jag är 15år och har en kompis som jag har känt sen dagis och går nu i samma klass. Vår relation går väldigt upp och ner, ibland är vi bra kompisar med sen kan hon bli väldigt jobbig och jag pratar inte alls med henne. Nu har vi en bra relation just nu. Men hon är inte så omtyckt i klassen av killarna eller på hela skolan (som är liten), hon blir inte kallad någonting och jag tror i inte hon fattar att hon inte är omtyckt. Men hon har inte så många vänner eller får inte så mycket uppmärksamhet. Det verkar som hon inte har så bra relation med sina föredrar heller och har det jobbigt i släkten som bråkar, de ålder i väg på helgerna med hon vill hellre vara hemma och det låter som om hon bara är på sitt rum hela tiden. Hon spelade på fotboll innan men har nu slutat på det, så hon gör inget på fritiden. Hon har hittat en massa killar på något spel säger hon och skriver nu med en massa killar som hon inte har träffat. Jag vet inte vad hon skriver med de ( jag hoppas på det bästa.) Hon är väldigt smal och äter inte så mycket och hennes humör går väldigt upp och ner antagligen är hon jätteglad eller JÄTTESUR, klagar på allt. Och jag undrar vad jag ska göra? Hon är väldigt svår att prata med. Vi i hennes kompisgäng är oroliga, men vi ses bara i skolan. Elsisen

Utvecklingspsykologi-praktikanten Cecilia svarar
12.01.2017
Hej Elsisen!
Det låter som att din kompis inte mår bra alls och att det finns många faktorer i hennes liv som gör att hon mår som hon gör. Det svåra är att veta vad det egenltigen är som från början har gjort att hon förändrats så mycket. Är det hennes föräldrar som är för strikta med henne, är det någon som mobbar henne, har hon början till en ätstörning, kan det finnas något annat psykiskt som ligger bakom, eller är det killarna på nätet som är orsaken till hennes beteende?
Det enda sättet att få reda på är att fråga henne. Eftersom ni har en bra relation just nu så kan det vara ett bra tillfälle att fråga henne hur hon mår. Börja inte direkt fråga om hon har en ätstörning eller om hon är deprimerad eller liknande för det kan göra att hon bara blir upprörd och svårare att få kontakt med. Börja istället försiktigt med att fråga hur hon mår överlag, om hon sover bra om nätterna, om det är någonting speciellt som hon tänker på extra mycket just nu och om det finns någonting som hon vill prata om. Uttryck din oro över hur hon mår och visa att du bryr dej. Säg att du har märkt att hon har förändrats och att du inte vill att hon ska må dåligt eller råka ut för någonting.
Om det här är för svårt eller om hon inte verkar vilja prata med dig så skulle jag råda dig att gå till kuratorn, skolpsykologen eller skolhälsovårdaren och berätta hur det ligger till. Vet du någon vuxen som hon har en bra relation till som du kunde diskutera med om hen kunde hjälpa dig att hjälpa henne? Tyvärr finns det kanske inte så mycket mer man kan göra i en sådan här situation om det inte handla om ett brott som man kunde anmäla.
Tänk oberoende på att inte låta hennes beteende och humör gå ut över dig och dom andra i kompisgänget. Om ni visar att ni bryr er och att ni finns där för henne så måste hon själv avgöra hur hon ska gå vidare. Det här är i alla fall vad jag skulle göra, hoppas att allting ordnar sig och att din kompis börjar må bättre! Hör gärna av dig om hur det går :)
Kram //Sessi