Roliga grejor
18.06.2023
Jag har på senaste börjat känna lite press. Liksom om att mina kommande år (tonåren) MÅSTE vara bra, göra roliga saker och skapa minnen. Det stressar mig typ och jag har inga roliga kompisar som vill göra något, jag e typ bara me dem i skolan för att vara med nån. Men nu på sommarlovet t.ex har jag inga kompisar.
Vad ska jag göra? Hon som vill ut å träffa folk å supa
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
22.06.2023
Hej!
Det är helt vanligt att man i din ålder börjar känna press inför tonårstiden. Man kan lätt få en bild av att man måste göra massa roliga saker hela tiden för annars går man miste om något. Man vill vara där var alla andra är, man vill testa sina vingar och sina gränser och skapa roliga minnen. Det är helt förståeligt och helt vanligt. Även vuxna i alla åldrar känner så här ibland.
Jag kan lova dig att även om tonårstiden är speciell och rolig, tar inte livet och det roliga slut efteråt. Du har ett långt liv framför dig och du har inte bråttom någonstans. Vi pratar ofta om tonårstiden som en stund när man måste ha så himla roligt hela tiden. Det kan tyvärr leda till att man får press och ångest för att hela tiden hålla igång och vara där var det händer. Om man hela tiden jagar efter att det ”roliga livet” ska börja kan det hända att man missar allt det roliga som finns rakt framför en.
Verkligheten är den att tonårstiden precis som alla andra åldrar har både uppförsbackar och nerförsbackar. Ibland är det roligt och ibland inte. Det är helt okej. Tonårstiden är väldigt tung för de allra flesta och även om det kanske verkar som att alla andra har så himla kul hela tiden så kan jag lova att det inte är så. Men man kan lätt få en vriden bild av hur det egentligen är.
Nu vill jag ju såklart inte verka negativ och låta som att jag säger att tonårstiden bara är dålig och att du inte ska ha några goda förväntningar. Jag tycker att det är superbra att du vill testa dina vingar och att du ser positivt på framtiden. Det är jättebra! Men jag vill att du också ska veta att det är helt okej att inte ha jättekul hela tiden. Man får ha både slöa, tråkiga dagar och slöa, tråkiga perioder. Du ska inte känna press om du t.ex. lämnar hemma en helg eller om du inte har något att göra precis hela tiden.
Vi människor visar sällan de tråkigare sidorna av oss själv och vårt liv. Varken när vi är bland andra människor eller på sociala medier. Därför är det ofta det enda man ser och hör när man är runt andra. Folk pratar mest om roliga saker de upplevt och lämnar ofta bort den tråkiga vardagen (som vi alla upplever). Man postar mest bara roliga saker på sina sociala medier och visar upp den bästa sidan av sig själv och sitt liv. Det mesta man hör och ser av andra människor är endast deras bästa, roligaste och finaste sidor och upplevelser. De lämnar bort allt det vanliga och tråkiga. Då är det lätt att få en bild av att alla andra har det så himla bra och roligt hela tiden. Fast det verkligen inte är så.
Det är lätt för mig att säga att du inte ska känna någon press men jag förstår också att det nästan är omöjligt. Det finns en myt om att tonårstiden är den bästa och roligaste tiden i livet och för vissa människor kanske det kan stämma. Men för de allra flesta börjar det roliga först senare och det finns ingen ålder där det roliga tar slut automatiskt.
Ditt liv blir vad du gör det till. Ta saker i din egen takt och kom ihåg att stanna upp och bara njuta av stunden även om det är en helt vanlig dag. Försök se de positiva i de små detaljerna i ditt liv. Även om du just nu känner att du inte har de vänner du vill ha och att det känns ensamt ska du inte oroa dig för att det kommer att förbli så. Du kommer träffa massa nya människor genom hela livet och så länge du är dig själv och visar att du är intresserad av att lära känna nya människor och hitta på roliga saker kommer folk att lägga märke till dig. Kom ihåg att alltid lyssna till din magkänsla och inte göra något bara för att du känner att det är något man borde göra i tonårstiden. Du får ta saker helt i din egen takt och kom ihåg att bara för att man börjar med något i en tidig ålder betyder det inte att man skulle bli bättre eller mogna snabbare.
Du har som sagt hela ditt liv framför dig och man måste inte vara den vildaste, roligaste och populäraste för att ha en bra tonårstid. Man blir inte endast lycklig av att skapa massa roliga minnen utan det bästa du kan göra för din egen lycka är att vara trygg och bekväm i dig själv, jobba på din självkänsla och ditt självförtroende, hålla rutiner, veta dina egna gränser, behandla andra bra, njuta av stunden, ha meningsfulla sysselsättningar, ge dig själv pauser och belöningar, skriva tacksamhetsdagbok (skriv varje dag upp 3 saker du är tacksam för, det kan vara väldigt små saker t.ex. ”jag såg en söt ekorre” eller ”Hon i kassan log snällt mot mig”), öva på att slappna av och våga vara öppen och ärlig med dina tankar och känslor. Det lägger grunden för en lycklig och rolig tonårstid, allt det andra är bara en bonus.
Kram,
Rosanna