Sexist
02.05.2014
Hej, det är en pojke som gång på gång säger att jag har småa bröst.
Någongång kanske att jag har en liten rumpa och andra dryga kommentarer om mitt utsende.
Men om man är smal så är man.
Själv är han bred och en gång gav jag tillbaka med: vad liten sixpack du har!
Hade jätte dåligt samvete där efter! Jag sjönk ner till hans nivå!
Så... vet ni något bra, kort och enkelt jag kan säga till honom så han tystnar?
För han värkar inte veta något om bröst.
Ex jag kan omöjligt ha 90A bröst (om de nu enns finns en sån storlek, är inte så insatt i storlekar)och ha en jätte rumpa när jag är underviktig med flera kilon?!
eller
det tar faktiskt 10-15 år innan brösten har växt färdigt.
Egentligen gör det mig inget men det börjar bli irriterande att uppleva att världen styrs av män och känna hur svag man är.
Feminism

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
09.05.2014
Hej Feminism!
Ojaaa, vad är det riktigt med killar när de på riktigt verkar tro att det är okej att kommentera tjejers kroppsdelar hur som helst??? Egentligen skulle det krävas världsomspännande insatser här av lite vanligt vett och uppfostran! Morr... Nämen okej, det är rätt vanligt att killar pratar om bröst och rumpor som om de vore saker, speciellt i högstadiet, tyvärr. Se, mest beror det såklart på att det är den allmänna jargongen där (sätter och sakerna de pratar om), de yngre lär sig av de äldre, precis som de lär sig termer om mopedmotorer, svordomar, populära uttryck osv. De försöker verka "stora och tuffa" genom att slänga boobs&butt-kommentarer runt sig. Fast på riktigt kanske många av kommentarerna är på samma nivå som om det var mopedmärken eller appar till telefonen de pratar om. Egentligen ganska opersonligt och ytligt. Men inte tänker de på att det är människor de kommenterar och däri ligger det stora felet, tror vi. De håxar inte alltid att deras egoistiska försök att vara "vuxna" sårar mottagaren!!!
Men dels är de också nyfikna och försöker närma sig tjejer som fenomen, som nästan obekanta varelser. För unga tonårskillar börjar också komma in i puberteten, sexlusten vaknar, intresset för motsatt kön väcks osv. Men om man drar alla killar och alla tjejer över en kam så kanske killarna blir mera fixerade på sex och kropp, tjejerna mera på romantik. Kanske för att det är dåligt ställt med romantiska manliga förebilder för killarna och tvärtom för tjejerna. Det mesta blir tyvärr rätt grovt, rätt porrigt till och med - för porren är tyvärr en rätt allmän och betydelsefull förebild, hur snedvriden och falsk den ändå oftast är. Detsamma med media. Så unga killar kan mycket väl få för sig att det är okej att säga grova och elaka saker om tjejers utseende - kanske ibland för att de inte vet hur de ska närma sig tjejerna på något vettigare och snällare sätt. För då kanske tex alla tror att de gillar tjejen ifråga - och det är såklart rena döden, eller hur. Men igen, det betyder inte att deras kommentarer är okej och det borde finnas fler bra manliga förebilder, mera "uppfostran", mera stopp och konsekvenser när någon går över gränsen för vad som är okej. Nå, många vuxna jobbar på det, bla vi på Decibel...
Sedan spelar det såklart stor roll på hur tjejerna bemöter den här uppmärksamheten av killarna. Vissa tjejer tar det som komplimanger, blir smickrade av blotta uppmärksamheten, även om innehållet i det killarna säger kanske inte alla gånger är så snällt och menat som komplimanger utan snarare sexistiskt och utseendefixerat. Vissa tjejer tar vad de får, för de är lika nyfikna, deras sexlust och intresse för killarna har också vaknat - vissa söker också uppmärksamhet och bekräftelse för de tjejer de håller på att utvecklas till. Andra igen tar helt klart illa upp och då kanske det inte alltid handlar om tjej+kille utan mera om makt, hierarkier, manipuleringar - i värsta fall kränkningar och mobbning. Offtret tar åt sig, såras, vilket vissa tar som en vinst, att de "vunnit" över just den personen.
Ne, du har helt rätt i att han inte vet något om bröst. Hans beteeende verkar överlag både barnsligt och okunnigt - vilket nu de flesta i hans ålder är. Men det hjälper knappast att berätta några fakta för honom heller (även om vi ju faktiskt råkar ha en massa fakta om bröst här på Decibel ifall du själv vill veta mera - kunskap är makt!)
Varför just den här killen verkar gilla att kommentera just dina bröst och rumpa? Kan vara av någon av ovanstående orsaker, kan vara av en blandning av dem. Kan vara en gammal klassiker, att han gillar dig med dels försöker dölja det genom tuffhet och dels inte vet något bättre sätt att närma sig dig. Har han själv svag självkänsla, tex för att han är stadig, så kanske han låter sin egen osäkerhet gå ut över dig - har hittat en som är "sämre" än honom att hacka på. Hursomhelst är det inget du behöver tolerera.
Troligen får du inte honom att ändra stil utan att på något sätt säga till. Visst kan du försöka att fullkomligt och totalt nonchalera honom, verkligen på riktigt behandla honom som luft. Men eftersom det är något av de obehagligaste grejer man kan göra åt någon, så är risken stor att han bara försöker hårdare och brer på mera - och i värsta fall hakar andra då på och så blir det ännu värre. Däremot kan du försöka få honom medveten om vad det egentligen är han gör. Stirra stint på honom och fråga om han vet vad det är han gör, vad det får honom att se ut som, hur det skulle kännas för honom om du gick omkring och sa jävligheter om hans lilla snopp, om han tror att han ska bli cool och stor av att köra med sådana där barnsliga kommentarer. Konfrontera honom. Fråga rakt ut varför han håller på på det där viset. Är det för att han är kär i dig? För att han vill verka bättre än dig? För att han tror andra ska beundra honom för det? För att få uppmärksamhet av de andra killarna? Vill du ha mera effekt av det så gör du det framför andra människor.
Ibland är det mest effektivt att dra ut trollet i ljuset. För det får honom att fundera. Han känner sig kanske anklagad då - vilket visserligen också kan göra honom arg, men dåligt samvete brukar folk reagera på genom att bli arga. Han kanske känner sig påkommen, avslöjad - och troligen ser han noga till att aldrig bli det igen. På något vis tvivlar vi ändå på att han kommer att göra livet så mycket surare för dig, för han är troligen inte heller så stark och säker på sig själv. Det här är troligen hans ganska halvhjärtade och klumpiga sätt att åstadkomma något visst - exakt vad vet kanske bara han - men vi tvivlar på att han kommer att fortsätta.
Ett annat knep är såklart att berätta för någon vuxen, som mentalt kan ta honom i nackskarven och berätta för honom hur man borde bete sig. Han vetr säkert, han kanske bara behöver påminnas så det svider en gång.
Huvudsaken är att du står på dig - för din egen skull. För din egen självaktnings skull, din egen självrespekts skull, gör något åt det. Ta inte bara emot, bli inte ledsen. Jo, det är obehagligt, men efteråt kommer du att känna dig sååå mycket bättre, starkare, nöjdare med dig själv. Det blir belöningen. Folk kan bara skada dig och dra ner dig i skiten om du tillåter dem att göra det!
Stooor kraaaaaaam, hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna