Slutar inte trakasera
13.01.2015
Hej. Kommer att ta dethär rakt på saken.en av mina kompisar slutar inte trakasera mig och min bästavän.. hon sprider ryken, irriterar och ljuger. hon vill få alla våra vänner mot oss genom att sprida rykten. Har varit inne på sjukhuset p.g.a henne. vi vågar inte säga imot för då får vi alla våra andra vänner som är kompis med henne. en av dom kan vara snäll en dag och hota en en annan dag. jag har blivit deprimerad och försökt ta livet, skär mig o.s.v . Hon går också i min klass och klarar inte mera. Jag har skolkat för att slippa se henne på timmarna. många bråk där hemma har börjat med att hon trakaserar. vågar inte säga på mina föräldrar heller. Ska byta skola så snabbt som möjligt, om inte det går vet jag inte vad jag ska göra. litenochsliten

Ungdomsinformatören Sanna svarar
20.01.2015
Hejsan, stackars vännen <3
Jag blir arg då jag läser ditt inlägg. Så där får det verkligen inte gå till!!!! Ingen får bete sig på det sättet, INGEN!
Jag vet ju inte om du/ni haft kontakt till några vuxna, men du skriver inget som tyder på det iaf. Men om ni inte har pratat med någon så är det något ni ska ta tag i nu med det samma. Ni kan inte sköta det här själva. Man ska inte behöva vara rädd eller bli tvungen att byta skola på grund av sånt här. Gå genast till skolhälsovårdaren i er skola, dra in kuratorn, rektorn osv. Det måste bli ett slut på detta. Sen ska du/ni också prata med era föräldrar. Som mamma och pappa vill man veta om ens barn mår dåligt. Och man vill hjälpa till så att ens barn ska börja må bättre. De kanske inte märker något om du/ni inte säger något, för ni är antagligen bra att spela och då någon frågar så säger ni säkert att allt är så bra sååååå. Men jag tycker iaf att era föräldrar behöver få veta detta så att de ska kunna hjälpa er. Om det här får fortsätta kan det göra att ert självförtroende far i botten. Kom ihåg att ni duger och är bäst just så som ni är.
Ibland kan föräldrarna kanske inte vara de allra bästa i en sån här situation. Som förälder vill man så gärna att allt ska vara bra med ens barn, man kan ha en tendens att stoppa huvudet i sanden, tyvärr. Du/ni kanske måste sätta ner foten ordentligt och förklara att detta faktiskt är en sak som gör att du/ni mår jätte dåligt och att det måste få ett slut. Så att föräldrarna också förstår allvaret i det hela. Nu säger jag inte att det alltid är så, men det kan hända. Jag har själv två tonåringar hemma och vet att jag tyvärr ibland kan försöka släta över en sak och kanske säga att nån jagar upp sig i onödan, därför vill jag få fram att vi föräldrar kanske inte alla gånger förstår när vi verkligen borde ställa upp för våra barn och slåss med näbbar och klor.
Börja med att prata i skolan med de vuxna där nu redan idag. Där finns riktigt säkert någon som gärna ställer upp för dig/er och slåss för er sak.
Ta tag i detta nu idag, lova mig det <3
Massor med kramar från ungdomsinformatören Sanna