Snälla hjälp, mår skit
04.06.2016
Hej Decibel! jag har ett problem med en kille jag e kär i, jag o ham har varit tsm innan o vi gjorde slut för ungefär en måndag sen pga olika anledningar... Jag börjar ångra mig o får en konstig känsla varje dag jag ser han i skolan. Jag får även ångest kan man säga.
Men nu e det så att de flesta av mina vänner gillar nt hnm för att de tkr att han e nt bra för mig, o jag har alltid låtsas att jag ej gillar hnm o sånt, men jag orkar nt mer!!
O sen är det även att min ena bästa vän blev precis bästa vän med hnm, varje gång på rasterna när jag e med henne o några andra så "tar" han henne för att säga ngt till henne. Då berättade hon att han var kär i min andra bästa vän o ville fä henne att gilla han... Vad fattar han mt?! Man blir nt tsm med ngn som e sitt senaste ex bästa vän!!! O jag blir så jävla ledsen pga det!! Jag vill egentligen komma över han men ändå nt, men det gör ej när han försöker komma nära mina bästa vänner. Sen idag sä var jag med hon som e bästa vän med hnm o dä så skickade han på snapchat " jag vill hångla med *min bästa väns namn*" o när jag läste det så fick jag som en kniv i magen o hjärtat. Jag fattar ej hur han kan komma vidare så snabbt, o att han vill ha min bästa vän.... Jag orkar nt tänka på det o jag avskyr att se hnm varje dag när jag ser hnm kolla på min bästa kompis som att hon vore den ända tjejen i världen.. O jag hatar att jag fortfarande älskar hnm men jag kan ej sätta ngn annan före hnm, jag hatar han, men jag älskar han.. Jag hatar at han vill ha min bästa vän.
Jag vill ha hjälp, jag mår nt bra av detta o att stå ut med detta varje dag förstör mig helt just nu. Jag vill bara gråta när jag tänker på det o när jag ser han kolla på min kompis.. Snälla hjälp mig.
Jag vill ha han tillbaka men kan ej eftersom mina andra vänner e emot han, o jag kan ej eftersom han vill ha min bästa vän (som också e emot hnm , tror jag ) o jag kan ej för att han har gått vidare helt o har glömt mig helt o hållet, hur får jag han?
Ankan

Ungdomsinformatören Liselott svarar
06.06.2016
Hej Ankan!
Kärlek suger emellanåt. Så enkelt - och så oerhört svårt - är det. Det hör till lika mycket som när det är himlastormande rosaskimrande underbart i kärleken. Lika ljust som det kan vara, lika mörkt är det periodvis också. Låter som värsta tant-visdomen, men dessvärre är det alldeles sant.
Men tack och lov är det bara ETT kapitel av den långa tjocka romanen med titeln "Ankans kärleksliv". Jo, jag vet att det känns nattsvart just nu och som att situationen för evigt kommer att vara så här hopplös och att ingen kille någonsin kommer att komma i närheten av att vara så ljuvlig som just den här killen. Och det är okej, det får kännas så. Någonstans inom dig vet du också att det här kommer att gå över, men det tröstar inte mycket just nu, jag vet. Kanske ska man också få känna den här baksidan av medaljen ordentligt, för att veta att man verkligen på riktigt lever. Inte hoppar man ju över det här kapitlet i boken heller och läser bara de roliga, ljusa bitarna, för då känns boken kanske för pluttinuttigt fridochfröjd och blir ointressant?
Det är sorgligt att han verkar ha glömt dig så snabbt och att han hänger efter din kompis och att han - enligt andra - är en bad guy du inte borde bry dig om. Det är många knytnävsslag i magen och det är klart att luften gått ur dig av dig. Igen, du kommer att återhämta dig, och den karl har förövrigt inte fötts som skulle vara värd att må riktigt, riktigt dåligt av. Men första gången man är olyckligt kär kan det bra kännas som jordens undergång, när man aldrig varit med om det förr. Alla framtida gånger du eventuellt kommer att vara olyckligt kär kommer också att kännas som jordens undergång. Men då vet man av erfarenhet att det kommer att gå över. Som magsjuka, om man får uttrycka det riktigt krasst. Man tror man ska dö, men snart har man till och med glömt bort att man var sjuk. Uttrycket "tiden läker alla sår" skulle inte ha överlevt i århundraden om det inte var alldeles sant.
Nå just nu känns det pissigt. Kanske lite bättre den här veckan redan när skolan är slut och det är sommarlov? Eller blir du ännu mera orolig över vad som kan hända när du inte kan se det? Typ vad han ska chatta med din kompis om? Försök att inte oroa dig, försök att inte låta det förstöra ditt sommarlov. ingen kille är värd det. Du kan inte påverka vad andra tycker, tänker och känner - inte heller honom. Den enda du kan påverka är dig själv. Du kan välja att fortsätta vara upprörd, förbannad, sårad och ensam, du kan välja att älta tankarna gång på gång på gång. Eller så kan du välja att tänka att du trots det ska kunna ha roligt, njuta av sommaren och leva ditt eget liv. Oavsett vad du känner, så är det ingen orsak att ligga under täcket i veckotal. Du kan tex välja att inte låta ditt dåliga humör pga honom gå ut över kompisar eller familj eller saker du tänkte göra, som att fara och simma. Du kanske fortfarande känner de här negativa känslorna mycket starkt, men de måste inte styra ditt liv! DU styr ditt liv.
Så ta tag i dig själv och gå ut och gör något sommarlovigt! Vill du göra något konkret åt ditt kärleksliv, så kan du exempelvis skriva ner alla dina tankar och känslor och händelserna med honom på ett papper - och elda upp pappret (akta skogsbrand mm bara). Då kan det lätta lite. Likaså om du lyssnar på musik du älskar eller som texten passar till, eller läs en bra bok/se en film/se en serie - ta lite paus från tankarna på honom. Lev lite här emellan, visst? Sedan kan du kanske fundera på eventuella möjligheter till att få honom tillbaka eller komma över honom eller börja fundera på någon annan kille. Men först lite paus så att hjärtat får vila lite <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott