Snälla hjälp mig FORT
09.08.2016
Hej decibel! Jag är en tjej på 12 år, snart 13.
Förra veckan var jag och min dåvarande bästa vän på semester i Grekland som vi bjöd henne på (min pappa betalade allt) men dagen efter så var jag med en killkompis och han föreslog att vi skulle busringa henne vilket jag absolut nt var med på, har aldrig gillar busringningar, men han var tvungen att tjata på mig så jag bara gav upp, han ringde, mitt i samtalet så viskade jag till han "säg att du skojar" men han bara nickade nej, direkt efter samtalet så tar jag han mobil och skriver ett sms att det var på skoj för jag ville att hon skulle veta det så snabbt som möjligt, för han skriver ganska sakta så jag fick lite panik där, hehe.
Efter busringningar så sa jag "det var nt roligt Vrf gjorde vi det" (busringningar var att han skulle säga "Vrf mst jag vara ned henne, önskar att du var här" osv till henne)
Dagen efter detta så började hon håna mig genom mina musical.lys, vilket e en app som många använder, och jag använder det väldigt ofta, men hon började håna mig och härmade mig på ett lustigt sätt, vilket jag bad henne att sluta med, men hon fortsatte, sen skrev hon payback, och jag frågade för vad, och hon sa för busringningar igår, då skrev jag att jag nt egentligen var med på det då det var emot min riktiga vilja, så berätta jag lite om vad jag sa on det till killkompisen, då svarade hon "jag ska fråga hnm då" och det gjorde hon, killkompisen hade då svarat att jag var med på det eftersom jag till sist sa "Jaja...." Så han trodde jag var med på det, då direkt efter så skriver hon "jag vet nt om jag kan lita på dig mer" så jag skrev direkt till killkompisen "Vrf säger du att jag var med på det när jag nt var" och då förstås han direkt att jag nt var det för han tänkte igenom hela händelsen och sedan förstod det, så han sa till min kompis att jag nt var med på det, men dä var det ju redan försent eftersom han redan hade sagt att jag var med på det, eftersom han trodde det, även ifall jag tycker att jag gav stora tecken att jag nt var med på det.
Sen skriver hon då att hon nt e Arg för busringningen, utan att jag "nt kan erkänna att jag var med på den" men jag tyckte att jag nt var med så jag sa att jag har inget att erkänna eftersom det var emot min vilja.
Och sä höll vi på såhär och argumenterade, tills hon slutade svara mig. För på kvällen så tänkte jag "detta e ju löjligt då får jag väl "erkänna" om det e bundet hon vill" så jag "erkände" och hon skrev bara okej, sen skrev jag "e vi bra nu" (vilket vi tydligen nt var) för hon svarade nt mig. Oftast när hon slutar svara och ignorera e när hon e riktigt arg på ngn och vill nt ha ngt med den att göra, eller när ngn berättar att den som hon ignorerar pratar skit om henne (vilket jag nt har gjort dä jag e väldigt försiktig med sådan och e uppvuxen med att utesluta sådant)
Jag frågade henne vad jag skulle mer göra osv, men hon svarade nt.
Dagen efter frågar jag "e du fortfarande arg" men hon svarade nt.
Idag (tisdag) skrev jag "snälla svara" då skriver hon (som hon bara skriver när hon e arg på ngn, som nt nt skriver annars) " hej hur mår du idag jag mår väldigt bra"
Efter det skrev varken jag eller hon ngt.
Bär hon gör sådant här så visar hon bara att hon nt vill ha ngt med den att göra
Jag tycker att det e tråkigt efter vi hade varit i Grekland som vi betalde för, och vi var bästa vänner, snart börjar skolan och jag har knappast några vänner,
Jag har även en depression och jag väldigt svårt att stå för mig själv för jag skyller allt på mig, så jag e rädd för henne nu och vet nr vad jag ska göra för att lösa detta, jag kan nt skriva förlåt när jag nt har gjort henne ngt illa, snölla hjälp Ankan

Ungdomsinformatören Sanna svarar
12.08.2016
Hejsan Ankan
Äsch va trist att detta skulle hända, Att busringa är ju helt dumt och jätte löjligt. Dessutom ser ju alla vem som ringer nuförtiden, förr kunde man komma undan då folk bara hade en fast telefon med snurrskiva. Jag kan förstå att din kompis blev ledsen, det skulle väl alla bli. Man gör ju faktiskt inte sånt mot någon. Din killkompis måste reda upp detta tycker jag. Han får se till så att din vänskap med din fd. bästis kan bli som förr. Hur han gör det är upp till honom, om han inte vet kan du säga att det borde han ha tänkt på innan han började med något sånt där urdumt. Då du dessutom sa nej och inte ville vara delaktig. Usch vad jag blir arg på honom, undras vad han hade för tankar då han tyckte detta var kul och bra. Vill han komma mellan dig och din bästis? Gillar han dig och känner svartsjuka att ni har något med din bästis som han inte är delaktig i eller vad månne han tänkte kunna uppnå genom detta. Ställ honom mot väggen och fråga!
Om ni ändå varit vänner en längre tid med din bästis så tror jag ju nog att hon kommer över detta och att ni sen mittiallt kan skratta åt det tillsammans. Men det kan ju ta sin tid förstås. Jag vet inte om du kan göra så mycket mera egentligen. Du har ju sagt förlåt och att du är ledsen över att det blev sådär. Du kan ju ännu säga något om att det var ju så onödigt att han killen som är orsaken till hela grejen, skulle ställa till det sådär mellan er och att du inte vet vad som var orsaken till det. Men att du verkligen verkligen vill att ni ska kunna gå vidare och glömma detta. Säg något om att det var ju så otroligt barnsligt och dumt. Säg också att du värdesätter henne som din vän och räknar henne till dina bästa vänner och att du inte kan förklara hur det nu blev sådär tokigt. Och att du hoppas att detta inte ska komma mellan er och att ni ju hade så kul och bra i Grekland. Då kanske hon märker att du menar allvar och att du är jätte ledsen för detta. Sen är det nog bara att vänta och hoppas.
Jag håller tummarna att allt reder upp sig före skolan börjar så att det kan kännas bra och roligt att gå tillbaka dit.
Många varma kramar från ungdomsinformatören Sanna