Social ångest...
30.06.2017
Hej, jag är otroligt nervös när jag ska träffa vänner eller bekanta på tuman hand som inte hör till familjen. Jag får en såå stor klump i magen och blir jätte illamående. Det har till och med hänt att jag tvingats säga åt personen att jag inte kan umgås mer idag P.g.a. illamåendet (vilket i sin tur var skönt, att inte behöva umgås.)
Det känns som om jag har nån typ av social fobi/ ångest men bara med personer jag lärt känna lite bättre och då man en och en eller i en liten grupp träffas. Jag har speciellt jobbigt om vi ska umgås hos mig, eftersom då är det svårare att fly.
Så i skolan om man ska presentera något eller om jag träffar exempelvis mormors kompisar, eller om jag bara snabbt stöter på någon i affären - då har jag inte alls nån ångest. Men om det blir att någon ska komma hem till mig börjar jag må jätte illa, blir rädd för att jag fortfarande ska må illa då personen kommer, rädd att vi måste äta tillsammans för då e chansen super stor att jag inte får ner något P.g.a. illamåendet.
Så vad kan jag föra för att detta ska bli bättre, eller vad kan jag säga till mina vänner så att de förstår varför jag är som jag är? Eller ska jag inte säga nåt om de? Är helt borta nu, så tacksam för hjälp. Illamående fobiare
Natalija svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
03.07.2017
Hej vännen <3
Det är vanligt att man kan känna sig nervös inför nya vänner samt bekanta på grund av att man inte känner personerna ifråga. Du kanske känner dig rädd för att hamna i oväntade situationer du inte vet hur du skall hantera och är då rädd att göra bort dig eller bli dömd av ditt sällskap. Vad bra att du pratar med en psykolog och tråkigt att din nästa träff är först i augusti. Din sociala ångest skall inte få hindra dig från att leva ditt liv men det finns hjälp och vård att få.
Social ångest och illamående hör ihop. Ju mer du försöker undvika det du är rädd för, desto starkare blir din ångest.
Har du tänkt på i vilka situationer du känner att du vill fly, och fly från vad då du har besök hemma? Du måste börja med att få klarhet i vad exakt du undviker och vilka situationer som gör dig illamående. Finns det något där hemma du inte vill andra skall se eller varför undviker du att bjuda hem vänner.
Jag tycker absolut att du skall prata med dina vänner och förklara för dem hur du känner. Att du gärna vill umgås men att du också behöver egen tid. Många människor kan behöva återhämta sig efter att de umgåtts intimt med människor en längre tid. Dina vänner kommer att förstå och kan då också hjälpa och stötta dig då de vet om det.  Om du inte läst om Kbt (Kognitiv beteende terapi) så ska du läsa, jag tror att du kunde få lite hjälp av den metoden. Läs mera HÄR.
Du har nog rätt i att det säkert är lite av en social fobi. Det kan vara svårt att komma över, men det går nog bara du försöker. Ett bra sätt kan vara att som Kbt lär ut att man ska utsätta sig i små doser av det man är rädd för. Fundera över vad som är det värsta som kan hända om du utsätter dig för en sak, hur pass besvärligt är det sen sist och slutligen på en skala på 1-100? Kanske det mittiallt inte är så farligt heller. Det är många som mår dåligt psykiskt på olika sätt idag, så folk borde ha en viss förståelse. De flesta har dessutom känt av liknande känslor själva någon gång. Ingen är trygg och säker i alla situationer, alla känner vi oss osäkra och rädda ibland. På Umo:s, sidor kan du läsa vad en panikångest attack är och att det inte är farligt samt få tips och råd hur du kan göra och tänka om/när det händer.
Jag hoppas du fick svar på din fråga.