sugardaddy
28.06.2023
hej, min 15-åriga tjejkompis är tillsammans men en 35 årig man och var varit det i över ett år. hon bor i princip där och han köper massa saker åt henne, hennes föräldrar verkar knappt bry sig om förhållandet och hans kompisar bryr sig inte heller, men vi i hennes ålder har alltid tyckt det är konstig men när vi försökt ta upp det med henne blir hon bara sur. nu har han börjat ta kontakt med oss alltså hennes kompisar i hennes ålder och vill att vi ska börja umgås med dem tillsammans. vilket ingen av oss är bekväma med. vad ska vi göra med situationen? orolig vän
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
05.07.2023
Hej!
Tack för din fråga! Det är en knepig situation du befinner dig i, speciellt eftersom ingen av de vuxna i situationen verkar bry sig. Då är det väldigt svårt att som barn göra något. Men det är jättebra att du tar kontakt hit. Jag ska göra mitt bästa för att hjälpa dig och ge dig råd.
Jag tycker inte att du ska umgås med honom alls ifall det gör dig obekväm. Kort och gått är det här ju en 35-årig man som söker kontakt med minderåriga barn. Det finns ett speciellt ord för en sådan person. Om din kompis inte förstår varför du oroar dig för henne så kan du i alla fall förklara att du inte vill umgås med en vuxen man och att du tycker det är väldigt obehagligt att någon i hans ålder vill umgås med unga flickor när han gott och väl kunde vara er pappa. Det är ju minst sagt märkligt att en vuxen människa vill hänga med barn (som inte är familj eller familjebekant eller dylikt), det är inte normalt och det är inte något som borde accepteras.
Jag vill vara tydlig med att en sådan person inte har goda avsikter. Han vill inte umgås med/dejta 15-åringar för att ni är så mogna för er ålder. Det är snarare han som antingen är extremt omogen eller så är han en person som vill ha makt och kontroll över ett barn som han ser som ett lätt offer för honom att manipulera och utnyttja. Det faktum att han köper massa saker åt henne är bara ett sätt att se till att hon stannar och det kan göra det svårt för henne att se att det är han som utnyttjar henne. Det är typ samma sak som att en pedofil försöker locka ett litet barn i en lekpark med godis för att få barnet att följa med. Tyvärr har ju din vän redan ”följt med” och gåvorna han ger henne är ett sätt att få henne att stanna. Han har antagligen inte mycket mer att erbjuda än så.
Jag kan med säkerhet säga att den här mannen inte är tillsammans med din vän för att hon är väldigt mogen för sin ålder eller för att hon är så speciell (något som personer som han ofta använder som ursäkt för sitt beteende). Det faktum att han försöker få kontakt med hennes vänner låter i mina öron som att han använder henne som lockbete för att få tillgång till fler underåriga tjejer.
Eftersom din vän inte är byxmyndig är all form av sexuell kontakt mellan dom ett brott. Han kan alltså få straff för det han gör. Speciellt efter att den nya samtyckeslagen trätt i kraft nu i januari. Med tanke på det du skrev i hemliga rutan låter det ju som att den här mannen har lyckats komma undan allt för länge med sitt beteende. Jag ser därför det här som en möjlighet för dig att bryta det här mönstret. Du har redan gjort mer än de flesta när du tagit kontakt hit. Du ska vara jättestolt över dig själv. Det krävdes mod att göra. Men det är synd att du som är så ung måste göra det. Hennes föräldrar borde verkligen ha satt stopp för det här förhållandet för länge sen eftersom hon ju var 14 år när dom började träffas ifall dom varit tillsammans i ett år. Det borde inte vara på ditt ansvar att skydda henne utan det är 100% hennes föräldrars, tyvärr sköter dom inte sitt jobb över huvud taget.
Jag rekommenderar starkt att du pratar med någon om det här. En skolkurator, en lärare eller någon annan trygg vuxen (t.ex. dina föräldrar eller kompisars föräldrar), någon som kan hjälpa dig och stöda dig i den här situationen. Jag hoppas även att du kan prata med dina andra vänner så att ni tillsammans kan stöda varandra och hjälpa er vän. Det finns saker man kan göra när man oroar sig för en annan människa och speciellt om den människan är ett barn. Man kan göra en orosanmälan eller en barnskyddsanmälan. Man kan göra det helt anonymt och då kan man i alla fall känna att man har gjort sitt bästa för att hjälpa.
Det är jätteviktigt att din kompis får hjälp att ta sig ur den här situationen även om hon i nuläget inte vill ha hjälp. Det här är en situation som man sällan som barn inser att är så allvarlig som den är. Det är oftast först i vuxen ålder som man inser hur sjuk en situation varit och då önskar man oftast att man hade agerat annorlunda eller att människorna runt en hade agerat annorlunda.
Det är tyvärr inte ovanligt att det finns såna här människor på en ort där de flesta nog vet exakt vad som försiggår med men ingen gör något eftersom ingen vill lägga sig i. Det är såklart helt käpp rätt åt skogen och en riktigt självisk och obrydd attityd att ha! det bidrar till att människor som den här mannen får fortsätta att utsätta minderåriga utan att någon rycker på axlarna. Men ibland får man chansen att vara den personen som bryter mönstret och visar vad det innebär att vara en medmänniska. Någon som bidrar till förändring i samhället och som håller andra trygga. Det är precis vad du gör just nu när du tar kontakt hit och jag hoppas att du fortsätter på samma sätt.
En barnskyddsanmälan kan göras eftersom ett minderårigt barn far illa och föräldrarna inte gör något åt saken. Det är en god grund att göra en anmälan på. Det kan vara lite svårt att göra det på egen hand eftersom du är så ung så jag hoppas att du vågar ta kontakt med någon som kan hjälpa dig eller göra anmälan åt dig. Du kan skriva samma sak i anmälan som du skrev hit till oss. Gärna med lite mer detaljer och även egna tankar som du har om situationen. Du kan be att anmälan är helt anonym så att varken din vän eller hennes föräldrar någonsin får reda på att det är du som gjort anmälan. Klicka HÄR för mer info om barnskyddsanmälan. Längst ner på sidan finns en pdf för blanketten och där finns även telefonnummer dit du kan ringa och rådfråga en expert.
Man kan även göra en brottsanmälan till polisen eller lämna ett nättips. HÄR kan du skicka ditt tips, det är väldigt enkelt och kräver inte mycket av dig. Polisen kan kontakta dig om mer information men dom kommer inte att låta någon veta att det är du som tipsat. Det kan vara svårt att göra en brottsanmälan själv så jag rekommenderar i första hand nättipset.
Jag vill absolut att du snarast tar kontakt med Brottsofferjouren. Det är en helt fantastisk tjänst där du får vägledning, stöd och råd i just såna här frågor. Länk hittar du HÄR. Där kan dom berätta vad du som vän kan göra i den här situationen och dom kan hjälpa dig att göra en anmälan. Deras kontaktuppgifter hittar du HÄR.
Situationen som din vän befinner sig i måste absolut få ett slut. Hon är knappast den första unga tjejen att bli utsatt för den här personen och jag gissar att hon inte kommer vara den sista. Den här mannen har allt för länge kommit undan utan konsekvenser och det måste få ett slut nu. Jag är så stolt över dig att du tar kontakt hit! Det är antagligen mer än någon annan har gjort och jag hoppas att du fortsätter vara lika modig och även vågar prata med andra vuxna som kan hjälpa dig, samt att du tar kontakt med brottsofferjouren. Du ska inte behöva bära på det här ensam! Det borde vara de vuxna som tar det ansvaret.
Om du har fler frågor och funderingar eller om något blev oklart får du såklart ta kontakt hit igen. Det uppmuntrar jag dig att göra. Du kan även vända dig till Ärligt talat-chatten (<-- länk) där du kan prata med någon om den här situationen eftersom skolorna är stängda för tillfället och du inte har tillgång till skolkurator eller lärare. Ärligt talat – chatten är öppen mån-fre kl 9-12 och 19-22.
Jag hoppas verkligen att du får hjälp med den här situationen och att din vän också får den hjälp och det stöd hon behöver. Tack igen för att du tog kontakt!
Här lämnar jag lite olika länkar som jag rekommenderar att du tar en titt på:
- Info om den nya sexualbrottslagen
- Polisens info om sexualbrott
- Rikus info om sexualbrott mot barn och ungdomar
Ta hand om dig! Styrkekramar,
Rosanna