Svara så fort sol möjligt
16.08.2016
Hej! Igår började jag i sjuan och allt gick bra, det finns en ny kille i klassen som heter XX? Han är tsm med en tjej som heter YY, idag var det första dagen vi hade spanska och jag såg att han kollade konstigt på mig, efter skolan så skriver min Bästa vän " XX undrar ifall du tkr att han e snygg" och han e snygg så jag sa ju ja, sen frågade hon honom ifall han tyckte ifall jag var snygg och Vrf han undrade, då svarade han att han tyckte jag var snygg och att han hade spanat in mig i skolan och på ett disco tidigare i sommar. Han börjar nu skicka massa selfies och jag e lite rödd för att han spanar in mig när han e tsm med YY ankan

Ungdomsinformatören Sanna svarar
19.08.2016
Hej ankan
Jag kan tänka mig att det känns lite underligt att han nu mittiallt börjat ge dig en massa uppmärksamhet då han är ihop med YY. Men det kan ju hända att de inte har det så bra, eller att han har börjat se sig omkring så där annars bara. Det är ju helt naturligt att vi ska se oss omkring lite och inte välja första bästa som kommer i vår väg. Men för den skull är det ju inte meningen att man ska ha flera på gång samtidigt. Om det blir något mera mellan er så kan du nog göra klart för honom att du vet om att han är tillsammans med YY. Sen är det också vanligt att man blir intresserad av någon om man hör att den är intresserad av en. Då blir man nyfiken :)
Nu vet jag ju inte om det hänt mera sen du skrev in hit men oberoende så är det ju hans val om han börjar spana på dig fast han är tillsammans med YY. Det är ju inte ditt fel på något sätt. Men påbörja inget med honom om du vet att han fortfarande är tillsammans med någon annan. Då är det inte längre så oskyldigt och bara hans fel. Men visst kan du skratta och skoja med honom och vara trevlig, men låt det inte bli något mera innan han är lös och ledig. Om han verkar vara en sån som inte nöjer sig med en tjej i taget och påbörjar nya förbindelser innan han avslutat de gamla så är det bara bäddat för trubbel. Om han gjort det mot en tjej så är det inget som säger att han inte sen kan göra likadant mot dig efter en tid. Man ska inte ge bort sig för lätt.
Många gånger är det också själva jakten som är roligare för vissa. De är intresserade så länge de inte vet om känslorna är besvarade, men sen om de får nån att bli kära i dem så tröttnar de och söker vidare efter nya erövringar.
Nu menar jag inte att det skulle vara så i ert fall. Det kan riktigt bra vara så att XX och YY börjat tröttna på varandra och att han faktiskt spanat in dig redan tidigare och är intresserad av att veta om du alls är intresserad av honom. Känner du att det kunde vara något att satsa på så skall du naturligtvis göra det. Men inte före han är singel. Man måste avsluta gammalt innan man påbörjar nytt.
Spännande tider, kram från ungdomsinformatören Sanna