Tampong
30.06.2025
Jag är rädd för att stoppa upp en tampong hur gör man ens och hur vet man vilken storlek man ska ha, kan man kissa fast man har en tampong in? Tamponger är läskiga. Jag är också rädd för att blöda igenom på natten jag har gjort det en gång och jag visste inte vad jag skulle göra när jag vaknade. Hur gör man för att inte blöda igenom. Katt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.06.2025
Hej,
Jag har full förståelse för att du tycker att tamponger är lite läskiga, och du är långt ifrån den enda som tycker det. Så jag skall börja med att konstatera att man inte måste använda tampong om man inte vill. Idag finns det flera olika alternativ som fungerar lika bra, och var och en får hitta det alternativ som passar dem bäst. Det bestämmer man alltid själv.
Vilken storlek tampongen skall ha beror till stor del på vilken storlek man är själv och hur mycket man blöder. Men med tanke på din ålder och erfarenhet så tror jag att du skall börja med den minsta storleken, för den är också minst läskig. Om du aldrig har fört in någonting alls i slida så föreslår jag att du börjar med att enbart försöka föra in ett finger. Testa t.ex. då du sitter på toaletten eftersom det är lätt att slappna av i sittande ställning och så känner du efter med handen och testar att föra in ett finger, till exempel pekfingret en bit i slidan. Om det inte alls lyckas så är det ingen orsak till panik - men då skall du skjuta upp tanken på att använda tampong ett tag. Ge dig själv tid att lära dig hitta i ditt eget underliv, och sedan då du utan problem kan få in pekfingret kan du testa att föra in en tampong. Börja då alltså med den minsta storleken och för upp tampongen så långt som det går. Det är bäst att testa en sådan dag då du blöder som mest eftersom det då är lättare både att få in och ut tampongen. Snöret från tampongen lämnas utanför slidan, men du kan peta ihop det lite så du undviker att kissa på snöret. Det går alldeles bra att kissa fast man har tampong, men se bara till att snöret inte kommer ivägen eftersom det då blir vått. Tampongen kan du ha inne i upp till 8 timmar, men jag rekommenderar inte att man sover med tampong. Även om det idag är ytterst ovanligt att man skulle drabbas av TSS (Toxic shock syndrome) så innebär tampongerna ändå att du för in ett brämmande material som suger upp fukt och innebär en viss påfrestning för slemhinnan. Så nattetid är det ett bättre alternativ att använda något annat mensskydd, atingen binda, menstrosor eller menskopp. (menskoppen är större än tampongen så den kan vara krånglig i början att få att sitta rätt, men materialet är mindre påfrestande för kroppen och det ryms mer blod i den än i en tampong så den kan sitta inne längre.
Det finns olika typer av bindor, och på natten kan det vara bra med en binda som är längre, dvs den täcker ett större område både framåt och bakåt. Då man ligger ner gör ju tyngdlagen att blodet rinner ut annorlunda, så därför kan man lättare blöda igenom om bindan är för liten. Testa en binda som har vingar och är extra lång, eller köp menstrosor som du kan använda på natten. Jag förstår att det känns jobbigt att vara rädd för att blöda igenom men det är någonting som jag tror att händer alla nån gång, så det är ingen katastrof på något sätt.
Bara att skriva in igen om någonting blev oklart.
Kram,
Tessi