Toxic friends
24.10.2022
Hejsan! Jag har sett flera tiktoks och influencers som sagt att man ska lämna sina toxic friends, jag har en kompis som är lite som en toxic friend men jag vågar inte lämna henne... Vad ska jag göra??? Donald Trump

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.10.2022
Hej,
Det är nog inte så lätt att lämna sina toxic friends som influencers kanske får det att verka. Det de/man ofta glömmer bort är att man ju känner sina vänner genom ett visst sammanhang och att man ofta är ett helt gäng. Då är det svårt eller nästan omöjligt att "lämna" en person eftersom det kan vara med risk för att det är man själv som då står helt ensam. Ganska ofta är det de personer som är mest toxic och manipulativa som också är de mest karismatiska i ett gäng. Så det är ofta just den personen som är drivande eller någon form av "ledare" i gänget.
Men jag kan tänka att det viktiga kanske är att du har insett att din vän har dessa egenskaper som du inte tycker lika mycket om. Det kanske inte behöver vara så drastiskt att du "lämnar" hen, utan du kanske kan göra hen uppmärksam på att du upplever att du ibalnd blir illa behandlad? Det är ingen skam i att konstatera att man inte tycker om då man blir behandlad dåligt, och man har rätt att säga till. Antagligen är du inte den enda i gänget som denna person behandlar så, så det kan hända att de andra skulle förstå. Det jag menar är t.ex. att nästa gång din vän får dig att känna dig dålig eller må dåligt att du då skulle säga till. Det behöver kanske inte vara så avancerat utan kanske räcker med att du frågar öppet "hur tänkte du nu då du sade så? Förstår du inte att du gör mig ledsen då du säger/gör så?" Hen kan inte vända det emot dig om du säger att hen gör dig ledsen, eftersom det är DIN upplevelse.
Antagligen bottnar allting i att din vän har lite problem med sin egen självkänsla och därför måste försöka höja upp sig själv genom att trycka ner andra. Men om man vågar säga till så kan man alltid hoppas på att hen skulle förstå och ta det till sig. Du har rätt att säga till då någon behandlar dig illa, precis som du har rätt att säga till om denna toxiska vän skulle behandla någon annan i gänget illa. Kanske det finns någon annan i gänget som du kan diskutera saken med för att se om andra upplever det likadant?
Lycka till <3
Tessi