Toxic kompis
17.10.2023
Hej, jag har en vänn jag har kännt typ halva av livet, hen var aldrig något speciellt snäll. När jag började vara vänner med hen så hade jag på riktigt INGA vänner så hen var i princip mitt ända val. När vi började högstadie började hen uttrycka sig rasistiskt och homophobiskt. Jag såsmåningom hittade nya vänner och människor i högstadie, men hen hittade ingen. Ja, jag förökte skära kontakt men jag kan inte hjälpa men känna sig dåligt av det, jag vet ju att hen fortfarande känner sig som min bästa vän, och jag ändå också känner som hennes vän.
Jag försökte prata om hens rasistiska ord, men hen var typ stålt över att vara rasist.
Till slut kom jag till att jag ändå vill vara hens vänn efter alla år tillsammans, för att vi ju faktiskt har många positiva minnen tillsammans. Men det känns inte rätt att måste höra på allt hen säger. Det känns jobbigt.
din vänstra tånagel

Ungdomsinformatör Kix svarar
15.11.2023
Hejsan!
Tack för att du skrev in. Ursäkta att det tagit så länge för oss att svara, experten som vi först skickade frågan till kunde inte ta den denna gång, men jag svarar också gärna nu när jag har mera tid. Hoppas du hittar tillbaka hit till ditt svar fast det var ett tag sen du skrev in.
Jag kan bra förstå att din situation med din vän känns jobbig. När någons värderingar och åsikter är hemskt olika ens egna, samt att personen kanske till och med är otrevlig mot andra, så börjar det kännas jobbigt för en själv att höra på det. Det är en obekväm känsla, som man kan känna både psykiskt och fysiskt. Plus att man själv kanske också börjar oroa sig för att ”ojj nej, tänk om andra tror att jag tycker likadant bara för att jag är vän med hen”, fastän man är två helt olika individer som inte ska klumpas ihop som en och samma.
Det är jättebra att du har försökt prata med din vän om hens rasistiska ord!! Man ska absolut ta sånt till tals, även om det kan kännas obekvämt. Men tyvärr så kan man inte få någon att ändra åsikt om de inte är öppna för att göra det. Det finns många orsaker till varför en del människor håller jättehårt i vissa åsikter – så hårt att det nästan blir en del av dem som personer. För mig låter det som att din vän antagligen är ganska osäker på sig själv, och försöker hantera detta genom att sätta ”taggarna utåt” mot andra, för att slippa ta ansvaret själv över sitt liv. Det är ett ganska vanligt sätt som människor försöker hantera sina osäkerheter på, men tyvärr funkar det sällan så att någon skulle börja må bättre av det, snarare driver man bara bort folk och gör det värre för sig själv.
Om din vän ändå behandlar dig bra, och du känner att du trots vännens åsikter ännu vill vara vän med hen, så kan du försöka prata om hur obekväm DU blir av när hen uttrycker vissa åsikter. Kanske ni kan komma överens om vissa ämnen som ni helt enkelt undviker att pratar om, eftersom ni tycker för olika för att enas på mitten..? I stället för att prata om såna åsikter så kan du kanske försöka styra in din vän mera på ämnet om hur hen mår. Se om du kan få hen att prata om det istället, ifall du misstänker att hen kanske inte mår så bra egentligen under den hårda ytan. Ifall hen i nåt skede klarar av att börja öppna upp sig mera om sina känslor kring sig själv som person så kan det t.o.m. vara att taggigheten utåt börjar minska så småningom.
Sen vill jag också tillägga att ifall det skulle bli så att du känner att denna vänskap tar mycket mera än den ger dig så är det faktiskt också helt okej att ta distans från den här vännen. Din vän har ett eget ansvar över sitt liv och hur hen hanterar sitt mående. Det är dock jättefint tycker jag att du ännu vill försöka. Jag vill bara påminna dig om att du är heller ingen dålig människa ifall du bestämmer dig för att du inte vill fortsätta denna vänskap eller om du inte vill umgås lika ofta. Det är helt förståeligt.
Jag hoppas att det löser sig <3
Kram, Kix