tråkiga jävla kompisar
05.12.2023
Jag är så redo att börja utforska saker, lära känna nytt folk, utveckla mig själv.
Men jag har en kompis och hon vågar inte göra något. Hon är en sån som klagar över att hon fick 9 i prover istället för 10 då man själv har typ 6. Så jävla jobbig jävel
Vet inte vart jag ska ta vägen, behöver träffa nytt folk.
Jag håller att gå sönder av tristess
KattenUtanVänner
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
12.12.2023
Hej!
Jag förstå att det kan vara väldigt jobbigt när det känns som att en vän drar dig mot ett håll när du egentligen vill gå mot ett annat. Även om man tycker om vännen och har haft fina stunder tillsammans kan det komma en tid när man märker att man vuxit isär och blivit väldigt olika. Det är helt naturligt och inte alls ovanligt att det går så ibland. Många barndomsvänner går sakta men säkert skilda vägar under eller efter högstadiet/gymnasiet. Det kan vara sorgligt och jobbigt men det är en del av att växa upp och hitta sin plats i livet. Vänner kommer och går under hela livets gång och till varje ny plats man hamnar kan man hitta nya människor som man kan knyta vänskapsband med.
Det viktigaste är att vi alltid behandlar varandra med vänlighet, omtänksamhet och respekt. Även såna människor som vi inte har så mycket gemensamt med. Det är också viktigt att komma ihåg att det inte är något fel på varken dig eller din vän. Ni är båda bra som ni är även om just ni två inte längre har så mycket gemensamt. Om man känner att man vill minska kontakten med en vän är det viktigt att vännen inte känner att man lämnar hen på grund av att hen gjort något fel. Man kan istället sakta men säkert minska på kontakten och hoppeligen kommer din vän i samband med detta också hitta nya vänner som hon passar bättre ihop med. Om det uppstår en konflikt t.ex. att din vän blir ledsen över att ni aldrig ses längre, kan du föreslå att ni nog kan hänga men du kan också förklara att du på senaste tiden känt att ni inte har så jättemycket gemensamt längre och därför har du tänk att ni båda kan behöva utrymme att utvecklas på varsitt håll så att ni inte håller varandra tillbaka i livet. Kom ihåg att lyssna på henne och ta hennes känslor på allvar men var också ärlig med hur du känner, dock är det bra om du hellre lägger fokus på att NI BÅDA har vuxit ifrån varandra så att du inte bara skyller på henne för att hon inte vågar göra något och är en "jobbig jävel". Vi utvecklas alla i olika takt och din vän har all rätt att gå den vägen hon väljer att gå. Minns även att bara för att man skaffar nya vänner behöver man inte helt och hållet bryta kontakten med de gamla. Det är bra att ha olika vänner till olika saker. Vissa vänner behöver man mest för att ha roligt med och andra är bra att ha när man t.ex. behöver prata om jobbiga saker eller om man ska plugga till ett prov. En gammal vän är ofta bra att ha om det kommer någon kris i livet och man känner sig ensam och inte vet vart man ska vända sig. I såna situationer är en gammal vän bra att ha, någon som man vet att man kan lita på och någon som känner en. Man behöver många olika sorts människor i sitt liv, precis på samma sätt behöver man många olika sorts vänner i sitt liv. Det är viktigt att lägga det här bakom örat. Man vet aldrig vad som händer i livet och plötsligt en dag kan man behöva just den där vännen som man sa upp kontakten med. Med det här menar jag såklart inte att man inte får skaffa nya vänner och minska kontakten med de gamla men det är bra att minnas att man alltid ska behandla sina gamla vänner bra och vara vänlig när man ses eftersom man aldrig vet när man kan behöva dom.
Det är jättefint att du vill utvecklas och hitta dig själv. Det låter som att du är redo att börja utforska världen och hitta din plats i den. Det är absolut inget fel med det och det är något som kommer att hjälpa dig växa och bli din egen person. När det kommer till att hitta nya vänner kan du t.ex. ta reda på ifall det ordnas evenemang för ungdomar i din ort eller i grannbyn eller om det finns någon ungdomsgård som du kan besöka och hitta nya vänner där. Du kan även fundera på ifall du kan börja med någon ny hobby där du kan hitta jämnåriga med samma intresse som du. Kom ihåg att alltid vara dig själv och lita på att du är bra precis som du är. Det bästa är ju om dina nya vänner gillar dig för den du verkligen är. Då kommer er vänskap hålla längre. Försök att vara social och utåtriktad när du försöker hitta dina nya vänner. Om du aldrig syns eller hörs är det svårt för människor att se dig. Om du hittar någon person som du tycker att verkar intressant och som du tror att du kan klicka bra med så ta chansen och våga fråga om personen vill hänga någon gång eller börja t.ex. följa hen på någon social media. Det bästa du kan göra i din jakt på nya vänner är att ta chanser när dom kommer. Våga även bredda din syn på var du kan hitta vänner. Ibland dyker dom upp på dom mest oväntade ställena och ibland hittar man en vän i en person man aldrig skulle tro att man kunde klicka bra med. Ge människor en chans och var ärlig med vem du är och vad du vill. Då kommer dom rätta vännerna att hitta dig.
Kram och lycka till!
Rosanna