Tråkiga kompisar.
31.12.2022
Hej, jag är närmast kompis med två stycken sedan lågstadiet. Sen vi började högstadiet har vi kommit ännu närmare varandra men jag tror att det är för att vi behövde varandras stöd eftersom allt va nytt och läskigt. Men nu känner jag att jag börjar ha koll på dethär med högstadiet, jag behöver inte hålla de i handen längre (Du fattar principen). Nu har jag förstått hur tråkiga dem är, jag vill ta vara på högstadiet och leva fullt ut! men dem är lite för försiktiga och verkar fortfarande osäkra på mycket med högstadiet. Jag vill alltså ha nya kompisar som är lite viladre och förstår mig, men hur ska jag gå till väga? HUR ska jag hitta nya personer som förstår mig. HON SOM VILL DRICKA SPRIT
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
02.01.2023
Hej!
Det är vanligt att kompisrelationerna förändras när man börjar i högstadiet och det är helt förståeligt att du vill testa dina vingar och lära känna nya kompisar. Jag tycker att det är en bra sak att du börjar känna dig till rätta i högstadiet och att du känner att du inte behöver hålla dina nuvarande kompisar i handen längre. Eftersom du vill hitta nya kompisar som är mer som dig och som förstår dig är det viktigt att du vågar vara dig själv och visa vem du är, då är det lättare för människor att hitta till dig. Det kan kännas nervöst i början att leta sig till nya kompisar och knyta nya kontakter men man kan trösta sig med att dom flesta känner samma nervositet.
För att lära känna nya människor är det viktigt att man vågar prata och att man vågar ta initiativ. Finns det någon på din klass eller i din skola som du tänker att du skulle vilja lära känna bättre? Vågar du ta kontakt med den här personen eller personerna vid något skede? Om du är öppen och utåtriktad är det lättare för människor att lägga märke till dig och våga prata med dig. Kom även ihåg att inte döma någon för fort, ibland hittar man dom bästa och roligaste kompisarna i människor som man först trodde att man inte hade något gemensamt med. Det kan ta en liten stund innan man verkligen lär känna en människa så det bästa sättet att hitta nya kompisar är att vara öppensinnad och inte döma för fort. Ett annat bra knep för att hitta nya människor är att söka sig till nya ställen. Kanske pröva på någon ny hobby eller söka sig till någon ungdomsgård. Det allra viktigaste är att du är dig själv! Kom ihåg att en riktig vän kommer att tycka om dig för precis den du är.
Det kan också vara bra att tänka på att även om man skaffar sig nya vänner behöver man inte göra sig av med dom gamla. Dina nuvarande vänner kanske är lite tråkiga att umgås med hela tiden men det verkar ändå som dom varit ett bra stöd för dig och du för dom under en längre tid och det är en värdefull sak. Som du beskriver det verkar det som att dom inte ännu kommit helt till rätta i högstadiet och kanske ännu känner lite osäkerhet och det kan hända att dom fortfarande behöver lite stöd och hjälp. Jag tycker absolut att du ska hitta mer kompisar och du kanske inte behöver umgås lika mycket med dina nuvarande kompisar som du tidigare gjort men det är inget fel med att ha många olika sorters kompisar i sitt liv.
Lycka till! Du fixar det här!
Kram,
Rosanna