Tror min bisexuella kompis gillar mig
14.03.2017
Hej! Jag har en kompis som är bisexuell, jag har ingenting emot det men det enda problemet är att jag har en känsla att hon gillar mig. Hon ger mig jätte mycket komplimanger och så, före hon kom ut som bisexuell gav hon mig stan aldrig komplimanger. Hon verkar inte ge mig kompis-komplimanger heller jag tycker det känns som kärleks-komplimanger. Men problemet är att jag är straight jag killar det motsatta könet och jag vet inte riktigt vd jag ska göra om det kommer fram att hon gillar mig! Är ju inte 100% säker heller men om det skulle bli så så vet jag inte vad jag ska göra!!
Mvh tonårstjej !!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.03.2017
Hej,
Jag förstår ditt dilemma. Det är kanske svårt att ta emot komplimanger då man inte exakt vet vad som finns bakom dem. Men i princip är det ju inte annorlunda än om komplimangerna kom från en killkompis som du inte är intresserad av på det sättet. Med kärlek finns det ju alltid den "risken", att ens känslor inte är besvarade - oavsett om det handlar om killar eller tjejer. Så du behöver ju inte göra så mycket. Var glad över komplimangerna - eftersom de är riktade till dig, men OM det skulle visa sig att din kompis i något skede medger att hon är förälskad i dig så får du ju försöka att på ett respektfullt sätt konstatera att du inte känner likadant, på samma sätt som du skulle göra om det var en kille som berättade om sina känslor.
Om hon relativt nyligen har "kommit ut" så är det helt säkert att det inte är så lätt för henne heller att veta hur hon skall hantera de eventuella känslor hon har för dig. Om känslorna inte är besvarade så går de i allmänhet över efter ett tag, och förhoppningsvis kan ni ändå fortsätta att vara vänner.
Mitt råd är med andra ord att försöka ta det lugnt och fortsätta vara en god vän, även om du inte kan besvara hennes känslor.
Kram
Tessi