Tycker ner mej
17.03.2014
Hej! Jag har en kompis som är jätterolig att vara med (ibland) vi kan berätta allt för varandra. Hennes familj har väldigt mycket pengar, de har en räv/mink farm. Min familj har int så mycket pengar. Det som är problemet är att hon skryter jättemycket om det, inte som säger det rakt ut men hon gör det på sitt sätt. Hon är rätt så avundsjuk på mej har jag märkt och om jag fått nya vänner som jag är med ofta så kommer hon och låtsas vara bästis med dem, vårt gäng (alltså jag och mina nya kompisar) har blivit ganska populära och det gör det bara värre. Hon låter mej aldrig ha något som är bättre än mej och om jag kommer på något nytt eller köper en sak av ett känt märke så kommer hon efter en stund och har lika eller bättre! Jag står inte ut! Jag vill inte säga åt henne f2f men vet inte hur jag ska göra för hon har ju egentligen inte sakt något men hon härmar men oftast är det inte så synligt. Jag har varit väldigt deppad på senaste tiden, hon förstör min glädje. Varje gång jag är gladoch lyklig över något så hålls det inte länge fören hon kommer och sabbar det med något bättre. Det här låter så konstigt men jag vet inte vad jag ska göra!? Om jag säger något bra om min telefon som hon inte kan göra på sin iPhone så kommer hon med något som gör att min tetelefon känns som en skit. Jag mår så dåligt och jag har haften toppenperiod men nu bara rasar det. Jag vill inte prata med någon, jag vill inte att folk ska veta hur jag känner för allt blir bara fel, snälla hjälp mej! Jag oorkar inte mer! Det här är bara en del av hur jag känner och jag hoppas jag åtminstone kan få lite hjälp så jag kan bygga upp mej igen och inte bry mej i henne, tack! ♡

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
20.03.2014
Hej, suck vilket elände att du ska måsta känna såhär :(
Jag tror att du är något på spåren där när du skriver att hon är rätt så avundsjuk på dig. Du har kanske hört det miljoner gånger förr, men det är ju så sant: ”Allt går inte att köpa för pengar!!!!”
Det finns en massa saker som inte går att köpa ens för alla pengar i världen. Verkliga vänner, lycka, glädje, gemenskap med personer som betyder mycket för en osv, listan kunde göras hur lång som helst. Det verkar som att din kompis saknar något av detta, hon kanske har fina kläder, dyraste telefonen, häftigaste resan på skollovet mm hon kanske har allt sånt, men ingen som hon känner är hennes vän på riktigt, kanske ingen riktig gemenskap där hemma, alla bara jobbar och jobbar och jobbar...På något sätt verkar det som att hon tror att hon kan/måste kompensera sina brister med att skryta över allt som hon har. Hon behöver säkert lika mycket för sin egen del som för att skryta inför andra, försöka intala sig att det hon har är nog också bra, kanske tom lite bättre än det som andra (du) har ;)
Hon vet kanske att hon inte har lika lätt att få nya kompisar som du, men ändå vill hon både för dig men allra mest för sig själv visa att hon har nog också minsann nya vänner precis lika som du. Det låter som att hon är en mycket olycklig och framförallt lite omogen människa. En människa som mår bra med sig själv och har saker på klart i sitt liv, behöver inte trycka ner andra i tron att de själva kommer sig högre upp då. Jag förstår sååå väl att du inte orkar umgås med henne då hon håller på med sånt här fånigt tävlande. Det är mysko för endel människor har ett sånt personlighetsdrag hela livet att de alltid har någon i sin närhet som de tävlar med i allt. Vissa har tydligen inga egna ideér utan måste se vad nån annan hittar på och så gör de lika eller helst lite bättre sen själva.
Jag vet inte riktigt vad jag ska ge dig för råd, jag skulle ju kunna skriva att du ska strunta i henne och bara umgås med de andra, men det funkar ju inte, det förstår jag ju. Månne det skulle hjälpa dig om du försöker tänka att det är synd om henne? Hon skulle säkert jättegärna byta liv med dig. När man ser utifrån på en annan människas liv så kan man lätt tänka att: ”Hon har nog ett lätt liv hon, med så rika föräldrar och alla de senaste prylarna så kan hon ju inte ha några problem eller sorger i livet...” Men det är omöjligt att veta hur andra har det innerst inne. Och en sak som man kan vara helt säker på är att alla får sin beskärda del av elände i livet, det finns ingen var liv går som på räls hela tiden.
Om du tror att du får det sagt kan du ju försöka säga nåt typ: ” Men ska vi nu måsta tävla om det här nu också?” Nästa gång hon kommer med någon ny fin grej som tydligen ska vara sååå jätte mycket bättre än din motsvarande sak. Låt inte anklagande eller arg, men släpp ändå in en viss vasshet i din kommentar, så kanske, kanske hon skulle få upp ögonen för att hennes beteende är  löjligt. Ge som små pikar fast du inte säger något direkt rakt ut. Andra i er närhet kommer helt säkert att förstå och kanske le eller tycka att jaaaa, nog är hon ju hopplös med det där tävlandet...
Låt inte henne få förstöra ditt goda humör, låt inte henne trycka ner dig. Det lyckas bara om du tillåter det, kom ihåg det! Jobba med dig själv så att du kan strunta i hennes kommentarer och skryt när hon ska visa upp något nyförvärv, du kan ju låtsas och säga nämen va fint, och det var ju en bra telefon, vad roligt för dig osv ungefär som man pratar till någon i dagis, för om man är riktigt ärlig så är hon nog på dagis nivå vad gäller det här.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Tillägg av ungdomsinformatören Liselott:
Jo precis. Och kom ihåg att det finns de människor som faktiskt anser att saker och pengar betyder mest - oftast är det då alltså föräldrarnas tankesätt och levnadsstil som barnen ärvt. Barnen fortsätter ofta bara på samma spår som föräldrarna, som ju är de som betalar för Thailandresor, ny iPhone, dyra märkeskläder osv. Dessutom tenderar även de tankemönstren att "smitta" på kompisar och förstärka de inställningar till livet som redan finns i omvärlden, så kanske det också är delvis därför du själv sätter så stort värde i att tex din telefon kan göra saker som inte hennes kan?
Men hur skulle det vara om du själv också - inte bara för hennes skull - börjar fundera på sådant som är värdefullt på riktigt för dig själv. Saker du på riktigt kan vara stolt över, kanske sådant som inte kan mätas i pengar? Se, ibland kan ju ett foto man själv tagit till Instagram vara sååå mycket mera värt än alla appar: för att man skapat det SJÄLV! Eller den där underbara tröjan man hittade på loppis - kanske den egentligen är mer värd för att den är unik än vad prislappen på märkesplagget säger? Pengar och saker har inte gjort någon människa lycklig ännu, medan små saker som man gjort själv, hittat själv eller själv gillar brukar vara de grejer som ger mera tillfredsställelse, starkare självkänsla och mer innerlig och ärlig lycka. För lyckan kommer inifrån, den kan inte köpas ;)
Hälsar Liselott