Va ska Jag gör
13.10.2023
Jag har en vän som rör mig och jag säger att hon ska backa lite men hon lyssnar aldrig och kommer Bara närmare jag Gillar int at bli rörd (pågrund av ex flickvän)utan lov vissa gånger går Det at Va nära Mig but jag vill int att hon ska va nära mig(jag vill aldrig ATT hon ska rör Mig) Irriterad person

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.10.2023
Hej,
Det kan absolut leda till problem i en kompisrelation om man upplever att en vän är för fysiskt påträngande. Men samma regler gäller för kompisrelationer som för vilken annan relation som helst. För att man skall få röra vid någon så måste det ske med samtycke - och du har ingen skyldighet att berätta varför du inte vill att hen kommer så nära eller rör vid dig, utan det borde räcka med att du säger till.
Jag skriver att det borde räcka, för i en perfekt värld skulle det göra det. Men eftersom alla människor har så väldigt olika referensram och visar tillgivenhet på så olika sätt så kan det hända att din kompis helt enkelt inte förstår de signaler som i normala fall skulle räcka (t.ex. att man går undan eller visar att man är avvisande.) Därför beror det lite på hur nära relation ni har hur du går vidare. Jag tycker att du, nästa gång det inträffar att hen rör vid dig, skall försöka säga till. Gärna så att det är bara den personen som hör det och utan att låta anklagande eller arg, att du inte tycker om att bli vidrörd, och att trots att det kanske för hen inte är en så stor sak så gör det dig obekväm. Om du inte vill så behöver du inte förklara dig närmare än så, för du har rätt att bestämma över den saken, men det kan hända att hen skulle vara försiktigare om hen kände till orsaken till varför blir obekväm av att hen kommer för nära.
Förhoppningsvis kan hen acceptera detta och försöka ändra på sitt beteende. Det kan hjälpa om du förklarar att det inte handlar om hen som person utan att det handlar om DIG och att du själv behöver få känna dig trygg. Det är inte en karaktärsbrist hos dig att inte vilja ha fysisk kontakt med vem som helst, utan det är din rättighet att bestämma det. Utan att jag alls känner till vare sig dig eller din kompis så tror jag inte heller att hen rör vid dig och går över dina gränser av elakhet utan snarare för att hen inte förstår att det kan kännas obekvämt att vara fysiskt för nära andra om man t.ex. bär på dåliga erfarenheter.
Du har rätt att lära människor hur du vill bli behandlad. Det är ju inte alltid någonting som man automatiskt förstår med sina vänner, men efter att man blivit informerad så kan man alltid försöka ändra på sitt beteende.
Kram,
Tessi