Vad göra?!
22.01.2016
Hej!
Alltid då mina kompisar gör nåt utan mig så känns det jättehemskt och det känns som dom inte tycker om mig lika mycket som de andra i gänget. Då jag får veta att mina kompisar har gjort nåt utan mig känns det som hela min värld rasar ner, jag blir så ledsen och tänker att de inte vill vara med mig. De är jättesnälla och gör inte dumt mot mig med flit men jag är ändå jätterädd att de inte tycker om mig lika mycket som varann... Hur ska jag tänka då det händer? Jag orkar inte vara såhär ledsen längre alltid då dom gör nåt! Det tar bort från mitt liv för alltid då jag har andra planer är jag rädd att dom ska göra nåt utan mig så går jag inte till den andra planen ifall dom skulle fråga med mig och vi skulle göra nåt! Det känns hemskt att tänka att dom gör ganska mycke tillsammans utan mig. Jag vill också vara med. Annars är dom snälla och jag är nog ofta med dom, men sen då dom gör nåt utan mig så blir jag så rädd, ledsen, arg.... 3 i gänget

Ungdomsinformatören Sanna svarar
29.01.2016
Hej 3 i gänget
Jag lider med dig, det är inte roligt då man känner sig utanför eller inte som man skulle vara med i gänget. Det är alltid svårt då man är tre, det blir ofta så att två är närmare och en hamnar lite på sidan. Jag vet inte vad jag ska ge dig för råd som skulle vara bra. Det hjälper ju inte att säga till dem, då tycker de kanske att du överdriver eller är hysterisk. Kanske skulle det vara bra om du hade flera att umgås med. Jag sätter med en bra sida om hur man hittar vänner, HÄR. Om man ser sig omkring brukar det alltid finnas de som ser lite vilsna ut och som man kan börja prata med, våga vinn!!!
Du kan försöka hitta på olika saker som ni kan göra tillsammans och fråga så kanske de inte gör saker tillsammans utan dig. Men du ska inte hoppa över dina andra planer som de inte är involverade i bara för att du alltid ska vara färdig ifall de hör av sig. Ingen ska leva sitt liv i en enda väntan, du ska ha dina program och om de skulle ringa så säger du att oj tyvärr hade jag redan annat planerat. Om det är sånt som de kan komma med på så kan du ju säga att de gärna får hänga på, men om det är något som inte passar till dem så säger du att hoppas vi kan hitta på något en annan dag, kanske imorgon (eller åtminstone kan du ge något förslag, så vet de att du gärna umgås med dem men att du inte sitter hemma och väntar, utan faktiskt har annat program också).
En person som har mycket program och inte alltid sitter och väntar är på något sätt mera populär, alltså, om man hör att en person också har andra som den umgås med så blir den plötsligt mera intressant än en som alltid sitter hemma och bara väntar att man ska höra av sig. Hoppas du förstår hur jag menar. Du ska ju inte dissa dina kompsiar men också visa att du nog minsann har andra som ringer också, du är inte utlämnad enbart till dem och när de vill umgås.
Fast jag vet att det är svårt så försök att inte ta det så allvarligt att de nångång gör saker utan dig. Men du kan också ge förslag på gemensamma aktiviteter så blir du automatiskt mera delaktig. Nu vet jag ju inte om du kanske redan ger olika förslag på vad ni kunde göra, men ifall du mest väntar på att nån av dem ska hitta på något och också fråga av dig, då ska du styra upp det och börja ge förslag och komma med idéer, på det sättet kan de inte "glömma bort" dig ;)
Hör gärna av dig hit igen, jag ska hålla tummar och tår för att det kommer att reda upp sig för dig. <3 <3 <3
Massor med varma kramar från ungdomsinformatören Sanna