vad ska jag göra?
02.02.2014
Hej! Jag har en kompis som är ett år äldre en mig och de flesta tycker nog att hon hör till en av de populärare i skolan. Hon vill hela tiden vara i centrum och synas mest. Men hon har betett sig väldigt illa dethär senaste och det känn som hon inte vill vara med mig och inte tycker om mig längre. Hon kan säga åt mig att hon finns för mig och att hon älskar mig, men hon visar det inte åt mig. Hon kan nog krama mig när vi ses i skolan och säga hej sådär vanligt, men när hon ser en annan tjej som vi brukar vara med så nästan skriker hon hej och kramar henne stort. Det känns som om hon har en sorts ordning på sina kompisar. Hon har sagt nån gång att jag ska säga till henne när jag tycker att hon beter sig som en attention whore osv. Men jag vet att hon skulle bli arg/sur på mig om jag skulle säga det. Och jag skulle aldrig kunna säga der hlr. Jag börjar bli otroligt trött på det. Flera har sagt att jag måste prata med henne och förklara hur jag känner för inget blir inte bättre om jag inte säger det. Men jag vågar inte! Det känns som hon ljuger för mig ibland och så. Vissa säger att jag inte ska slösa tid på personer som inte behandlar en bra, men jag kan inte släppa taget om henne. Snälla hjälp mig! ledsen tjej

Ungdomsinformatören Sanna svarar
10.02.2014
Hej, kära ledsna tjej
Jag skulle vilja hålla med de som säger att du inte ska ödsla energi och tid på nån som inte verkar uppskatta dig. Men jag ska försöka få fram lite mera i mitt svar. Eftersom du tydligen har någon/några som du pratat om detta med så antar jag att hon inte är din enda närmare kompis och det är ju bra. Jag kan tänka mig att din kompis känner sig super och häftig och jätte lyckad just nu. Om hon har sånt flyt. Om man är i den situationen kan de hända att man inte riktikgt hinner/kan hållas vid en och samma kompis för några längre stunder. Hon kanske nästan bubblar över av energi och vill prata och skratta med allt och alla. Hon menar säkert vad hon säger då hon säger att hon finns där för dig och älskar dig, åtm just då när hon säger det. Men sen kommer det något annat emot och hon måste rusa vidare, för att inte missa något. Mitt råd är nog att du fortsätter som vanligt, inte säger något till henne, vad blir egentligen bättre av det? I värsta fall börjar hon tycka att du klänger dig fast på henne eller vill kontrollera henne och då sticker hon definitivt. Jag skulle hålla mig till andra kompisar och hitta någon annan att dela mina innersta tankar och känslor med, men ändå ha henne kvar sådär lite på avstånd. Ta emot henne då hon fladdrar förbi men inte gråta när hon far vidare. Hon verkar som att hon behöver få vara "lös och ledig" just nu i livet. Vi utvecklas och ändras under hela livet och hon är tydligen inne i en sån fas nu då. Om du är mera en sån som vill hålla dig till en eller några bästa kompisar så ska du hitta andra just nu. Kan vara att ni hittar tillbaka till varandra igen om en tid. Överlag så är det ju så att vi byter kompisar under tonåren ganska många gånger, man växer ifrån varandra och får olika intressen i livet. Men det är inget fel med det, så ska det också vara, vi utvecklas åt olika håll. Det behöver inte betyda att vi helt avslutar vår vänskap med gamla vänner men de kanske inte är så viktiga längre för att det kommer nya som vi känner mera gemensamt med. Det gör ont när man känner att man blir bortvald, som du kanske känner det nu. Men du kan välja att inte låta detta trycka ner dig. Koncentrera dig på alla andra som finns runt omkring dig. Det kan hända att en ny bästis står bakom nästa hörn och väntar. Låt inte detta göra dig ledsen mera, tänk att det är en möjlighet för nya bekantskaper. Locka med nån på bio, pizza eller bara ha en skön hemma spa kväll med peelign och mask och kanske fotbad. Frossa i godis och chips, se romantiska filmer mm eller fråga nån kompis om ni kan börja gå på gymmet eller simhallen tillsammans, eller kanske det räcker med en lång promenad tillsammans. Ansträng dig att ha kul och hitta på sånt som gör dig glad och ger energi. Låt allt som ger dåliga vibbar vara, släpp inte in sånt i ditt liv!!!
När jag mår lite sämre, eller känner mig ledsen eller missförstådd brukar jag försvinna in i bokens underbara värld, Harlekin och andra hopplöst romantiska tant böcker brukar hjäpa ;)
Kramar från ungdomsinformatören Sanna