vad ska jag säiga
11.02.2014
Hej, jag tror jag är socialt efterbliven för jag vet inte hur jag ska handskas men killar. den finns en i min klass jag skulle vilja bli kompis med men jag vet inte vad jag ska säga det blir som slut på samtalsämnen, det är bara det vanliga hej och vad hade vi till läxa osv.. Kan inte ni snälla föreslå några vanliga samtalsämnen!Och hur man pratar men killar?! kan inte prata

Ungdomsinformatören Liselott svarar
14.02.2014
Hej kan inte prata!
Ne knappast är du socialt efterbliven! Du lider nog säkert bara av den här klassiska, ytterst tillfälliga, personlighetsstörningen som i folkmun kallas Kär. Se, väldigt vanliga symptom på förälskelse och förtjusning är bland annat tunghäfta, hjärnsläpp, kallsvett, darrningar, handsvett och en känsla i magtrakten som brukar liknas vid fjärilar som fladdrar.
Ne skämt åsido, men det är ändå så att det oftast känns som om man plötsligt vore fullkomligt tom i bollen när det är just precis Den människan man ska tala med. Inget man säger låter vettigt, smart eller charmigt i ens egna öron. Om man över huvudtaget hör sig själv tala för att tankarna i skallen skriker så högt "Nee, nu tycker han säkert du är tråkig och nördig, nämen det där kan man ju inte säga, jamen nu fattar han säkert hur dödligt kär jag är i honom, jag dööööör av skam..." Kanske det första man därför borde göra är att få tyst på sin egen skalle! Typ säga åt sig själv att hålla käft så att man får tala med den här killen ifred!
För det är oftast våra egna förväntingar på hurudana vi borde vara för att han ska bli intresserad som sätter flest krokben för oss själva. Vi fokuserar alldeles för mycket på oss själva och alldeles för lite på honom. Vad är det han säger riktigt? Vad är det du vill veta av honom? Varför pratar ni över huvudtaget med varandra.Är det kanske för att du vill lära känna honom bättre - och vill att han ska lra känna dig bättre? Nåmen då kunde du kanske fråga honom om hans åsikter, bakgrund, smak... Vad gillar han för musik. Följer han American idol eller är han mera en TV-drama-typ? Bästa filmen han sett? Vad ville han bli när han blev stor? hurudan var han som barn?... Följ upp med en fråga till - och en till - och en till. Slappnar du bara av, så infinner sig nog de lämpliga följdfrågorna automatiskt i ditt huvud, du måste inte gräva efter dem. Låt samtalet bara löpa, utan att haka upp dig hela tiden på huruvida det du säger är intressant nog eller cooolt nog eller knixigt nog! Slappna av! Han bits inte!
Och du har inte aaaalls så stor chans att göra bort dig som du inbillar dig! Det som du gör bort dig genom är att hela tiden rodna, haka upp dig på vad du säger, fnittra nervöst och överlag med hela kroppen visa hur pinsamt du tycker det är att prata med honom - kanske han inte fattar att du känner dig själv pinsam. Han kanske bara tror att du är konstig eller inte vill prata med honom. Kanske det i sin tur gör honom alldeles osäker och nervös tillsammans med dig? Och så blir det till ingenting av den tänkbara romansen. Så slappna aaaav!!! Lita på din intuition och din medfödda sociala begåvning. Du blir ju inte så där till dig när du talar med kompisar eller bekanta, heller. Det är inget fel på dig!
Och sluta "putsa" dig själv i tankarna, alltså typ "har jag en tillräckligt snygg tröja på nu, månne han ser på troskanten i baken att jag har värsta mommotrosorna idag, tänk om han föredrar blondiner istället, och mina bröst är ju ändå rätt små...".
Och inför helgen lite tips: skriv upp färdigt på en lapp femtielva olika samtalsämnen som du kan chatta med honom om - eller tala om irl! Du behöver inte ha lappen med, men precis som med ett föredrag i skolan så känns det tryggare att vara lite förberedd och påläst!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott