vågar inte
12.04.2022
Jag har en kompis i min klass som jag har sex med ibland som är tjej. Jag vet inte om hon är gay och jag vågar inte fråga. Hon har en pojkvän så isåfall är hon bi. Igår frågade hon om vi kan testa dildo på fredag. Jag vet inte vad jag ska svara snälla hjälp!! rädd flicka

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.04.2022
Hej,
Med tanke på att rubriken på din fråga är "vågar inte" så tror jag att du redan vet hur du känner inför denna sak. Sex skall ALLTID vara frivilligt och någonting man gör för att alla inblandade VILL. Så om man själv känner tveksamhet eller är osäker på vad man vill så är det den magkänslan man skall följa.
Med tanke på din ålder så tycker jag inte heller att du skall känna någon press alls på att ha sex med en partner. Det låter garanterat som en moralpredikan från min sida men du har hela livet på dig att ha bra sex, och det finns ingenting man "missar" för att man väntar med det. Åldersmässigt låter det du beskriver alldeles för avancerat för att ni skulle kunna ta den typ av ansvar för varandra som krävs då man är i en sexuell relation.
Jag kan inte uttala mig om vad hon har för sexuell läggning. Om hon känner sexuell dragning till båda könen så är det ju sannolikt att hon är bisexuell, men det vet hon antagligen bäst själv. Det finns inte heller något tvång att lägga en etikett på sig själv om man inte vill göra det.
Hälsningar
Tessi