Våldtäkt eller inte
14.08.2016
Min vän låg me en full tjej igår på festen. Hon va alltid på han o ville ligga. Sen gick dom o gjorde det o sen så gick hon bara iväg. Idag så skrev en av hennes vänner till min kompis att han va en idiot o "våldtog" henne. Är de våldtäkt tycker ni? Osse

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.08.2016
Hej.
Baserat på det du skriver så är det helt omöjligt att veta om det rör sig om våldtäkt eller inte. Det är ju bara två personer som vet hur det gick till, och även de två personerna kan ha upplevt situationen helt olika. Det kan hända att tjejen har stått och hängt på honom hela kvällen-men det betyder inte automatiskt att hon varit med på att ha sex med honom. Båda personerna som är inblandade då man har sex (i detta fall) har rätt att säga nej när som helst, och då måste den andra personen acceptera det.
Som sagt, jag kan omöjligt veta vad som hände mellan din kompis och tjejen, men om han vet att han inte gjorde någonting emot hennes vilja, att hon ville ha sex och inte ändrade sig i något skede så har han ingenting att oroa sig över. Jag förstår att det säkert känns jobbigt och skrämmande om hon nu efteråt talar om det som våldtäkt, men om han vet att allt har gått rätt till och att han inte har gjort någonting emot hennes vilja så kan han nog vara helt lugn. Kanske det skulle vara bra om de talade med varandra ansikte mot ansikte så kan de reda ut eventuella missförstånd?
Skriv gärna pånytt om det är nånting du funderar över. Kram Tessi