Vän
18.06.2023
Jag har en nära vän som är 14 och hon har börjat röka el-tobak och blivit beroende av energidryck och om hon inte hänger med mig och mitt gäng så är hon med dåliga personer och jag vill försöka hjälpa henne men vet inte var jag ska börja? En hemlig agent????
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
19.06.2023
Hej,
Tack för din fråga! Vad fint av dig att du har lagt märke till din väns situation och vill hjälpa henne. Det är otroligt värdefullt att vänner tar hand om varandra. Det är även modigt av dig att du vågat skriva in hit till Decibel och inte blivit ensam med den här saken.
Du beskriver att din vän börjat röka el-tobak och blivit beroende av energidryck, samt att hon hänger med dåliga personer då hon inte hänger med dig och ditt gäng. Först vill jag fråga dig om du tagit upp saken med din vän? Det kan kännas svårt och även lite obehagligt att ta upp en sak som denna. Man kan aldrig vara säker på vad den andras reaktion kommer vara, vilket kan kännas skrämmande. I slutändan vill jag ändå att du kommer ihåg att även om din vän inte inser det nu, så försöker du hjälpa henne, vilket är absolut det rätta att göra vid en situation där man är orolig över sin vän. Det är även viktigt att komma ihåg att en förändring i beteendet kan bero på tusen olika faktorer, vissa mer oroväckande än andra.
I en diskussion där du förmedlar oro över din vän och hennes beteende är det viktigt att tala från ditt eget perspektiv, så att du inte i misstag anklagar din vän över de val som hon gjort, eftersom det sällan leder till något positivt. Vad jag menar är att du utgår ifrån det som DU känner exempelvis genom att säga ”Jag känner mig orolig då jag ser att ditt beteende har ändrats. Hur mår du? Är allting okej?”. Ta diskussionen någonstans var ni är på tumanhand, så att ni i lugn och ro kan diskutera med varandra. Det måhända att hon inte är redo eller villig att diskutera detta med dig och då måste du respektera det. Det är ändå värt att diskutera med henne först, om det bara går, för att ge henne chansen att berätta vad hon går igenom. Du kan alltid poängtera att även om hon inte vill berätta åt dig vad som pågår, så finns det hjälp att få.
Oavsett om du diskuterat saken med din vän eller inte är det värt att berätta om din oro för en trygg vuxen. Det kan vara dina föräldrar, en släkting, en ungdomsledare eller vem som helst för vuxen som du litar på och känner dig trygg med. Det är viktigt att du inte bär din oro ensam.
Du kan också vara i kontakt med en Ungdomsstation (Klaara i Vasa eller Fiilis i Jakobstad) där du kan samtala med professionella gratis och konfidentiellt – de finns till för att hjälpa. Du kan vara i kontakt med dem även om det handlar om oro för en vän, det är fullständigt tillåtet. Kontaktuppgifterna till Ungdomsstationerna hittar du här.
Att tala med tillförlitlig vuxen och att vara i kontakt med en Ungdomsstation kan du också rekommendera åt din vän ifall det är så att hon inte vill tala om saken med dig. Du kan även erbjuda att följa med henne som stöd då hon tar upp saken med en vuxen, så att hon inte behöver göra det ensam. Jag menar inte att du behöver sitta med under samtalet, om hon inte så önskar, men det kan hjälpa att bara ha någon som följer med en och väntar utanför tills man är färdig.
Du är en god vän, det vill jag att du ska veta. Din vän är lyckligt lottad då hon har en vän som du.
Hoppas att allting ordnar sig och lycka till med de samtal som kommer!
Kram, Lila