vän
23.10.2023
Hej, jag hade en vän, h*n var min bästavän hela lågstadiet och vi hade väldigt mycket gemensamt. Men när vi började högstadiet så skedde en del saker med ny klass och allt och det slutade med att h*n totalt dissade mig för några nya vänner utan att jag gjort något mot h*n. Sedan efter ett tag var vi lite till och från kompisar, vi började under en period vara med varandra igen men så hände det igen att h*n drog sig tillbaks till de kompisarna och mer eller mindre totalt lämnade mig igen. H*n var inte direkt rädd att visa att h*n inte brydde sig i mig längre.
Men nu har båda h*ns vänner blivit ihop med någon, vilket betyder att de spenderar mest tid med deras partners, och eftersom att h*n blev så ”bitchig” när h*n fick nya vänner, så hade h*n i princip inga andra vänner än de två h*n lämnade mig för. Så nu har jag märkt att h* n har börjat söka sig tillbaks till mig, h*n ger mig komplimanger, uppmärksamhet och har velat hänga med mig, men det är nu jag inte vet vad jag ska göra, för jag vet att risken är stor om jag börjar hänga med h*n igen att h*n sedan lämnar mig igen om tex en av h*ns kompisar gör slut. H*n är också så manipulativ så fast man bara hänger med h*n lite så tar hon på något sätt över en. Svårt att förklara men hoppas ni förstår. lollipop
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
01.11.2023
Hej,
Tack att du skriver in. Vad tråkigt att höra att din vän valde sina nya kompisar över dig, det känns säkert illa. Ibland tar vänskap tyvärr slut och det är också helt normalt, men det betyder inte att det på något vis skulle vara lätt då det händer. Det känns speciellt illa om vänskapen tar slut på grund av orsaker som man inte själv kunnat påverka. Jag hoppas att du har några andra kompisar att spendera din tid med och att du har kunnat berätta åt någon om det som hände för att få stöd och hjälp med de känslor som händelsen väckte i dig.
Då man börjar i en ny skola kan det kännas spännande att hänga med nya personer. Kanske man hittar nya bekantskaper, som man klickar med och då händer det ibland att man glömmer de vänner man redan har från förut. På basen av det du skriver tolkar jag det ändå som att din vän nog var medveten om att hen valde sina nya kompisar över dig utan att bry sig om hur du kände dig. Det är inget som riktiga vänner gör. Riktiga vänner sårar inte en avsiktligt och vill inte lämna en ensam eller utanför.
I slutändan måste du välja om du vill börja hänga med din vän igen, men jag hoppas att du prioriterar dig själv och ditt eget välmående. Det är inte värt att sätta sin tid och energi på sådana personer som inte får en att må bra. Tror du att du kunde berätta åt din vän hur det hen gjort mot dig har fått dig att känna? Du har alltid rätt att berätta åt din vän hur hens beteende påverkat dig och du behöver aldrig gå med på något som du inte känner dig bekväm med. Det kan vara bra att diskutera igenom saken med din vän så att hen också förstår din sida av det hela. Kanske du kunde ärligt förklara att du känner att hen bara är intresserad av att hänga med dig nu då hens nya vänner är upptagna? Om du känner att det blir ett alltför stort steg att reda ut detta ensam, kan du alltid ta stöd av en vuxen i skolan som du litar på och känner dig bekväm med, t.ex. en skolkurator eller din klassföreståndare.
Ifall hen nu plötsligt vill spendera tid med dig igen då de nya kompisarna har fullt upp, är du inte skyldig hen något och behöver därmed inte spendera tid med hen. Det känns säkert bra att få uppmärksamhet och komplimanger av din vän och det är helt okej, men försök att tänka på dig själv i första hand. Vill du bli vänner med hen igen eller känner du att det inte är en bra idé? Det går förstås alltid att prova spendera tid tillsammans för att se hur det känns. Då skulle det kanske vara lättare för dig att välja hur du vill göra.
Det går att spekulera hur mycket som helst kring hur det kanske kommer att bli i framtiden med er vänskap, men det går tyvärr inte att veta med säkerhet hur det kommer att se ut. Därför hoppas jag att du prioriterar dig själv och funderar noga vad som känns rätt för just dig. Oavsett vad du väljer bör din vän acceptera det. Du förtjänar en vän som behandlar dig väl och som får dig att må bra <3
Hoppas det löser sig!
Kram, Lila