Vän problem
12.10.2023
Hej Decibel.
Jag har nyss börjat i en yrkesskola. Och gillar min klass väldigt mycket. Jag har igen från min gamla skola. Så det är väldigt nytt. Men det är en på min klass som har drama med mina kompisar som går på gymnasiet. Och nu är de väldigt sura på mig om jag var vän med henne. Men jag gillar henne och hon är en trevlig vän. Det där drama hände för ungefär 2 år sedan. Och det kommer inte ha en direkt kontakt med varandra. De vet inte att jag är med henne i skolan.
Vad ska jag göra? Fanta sitruuna

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.10.2023
Hej,
Det kan säkert kännas lite jobbigt då du själv inte alls har att göra med den drama som uppstod tidigare och inte vill välja någon sida i det, och det tycker jag inte heller att du behöver göra. Det kan vara knepigt då man å ena sidan vill vara lojal mot sina vänner, men å andra sidan inte själv håller med - som i ditt fall.
Jag tror att du kommer att stöta på detta fenomen flera gånger under de kommande åren, och det beror kanske mest på att så gott som alla människor har ett förflutet där det kan finnas olika konflikter eller händelser som gör att dina vänner han ha en annan inställning till dem än vad du har själv. Men din uppgift är ju inte heller att avgöra vem som gjorde "rätt" eller "fel" för flera år sedan, utan det kanske räcker att du själv tycker att det var en ganska barnslig konflikt och att det hela blev överdrivet.
Så jag tycker inte att du behöver smyga med att du har lärt känna en ny vän, även om det är en person som dina gamla vänner har haft drama med. Om de är dina vänner så borde de ju vara glada för din skull och över att du har hittat nya vänner - inte dissa vare sig dig eller din nya vän. Så är det ju också ett konstaterande att människor förändras med tiden och att de val man gjorde för två år sedan kanske inte skulle vara de samma som man gör idag.
Precis som du skriver så kommer de ju inte sinsemellan att ha kontakt med varandra, så jag tycker inte att det finns någon anledning för dem att bli sura och det finns ingen anledning för dig att känna att du borde "välja sida". Jag tror att du själv också håller med om att det skulle vara konstigt om det var dina kompisar som nu går i en annan skola som har rätt att bestämma vem du får umgås med.
Ni kommer alla att utvecklas och lära känna nya människor - vissa av dina kompisars nya vänner kommer du att tycka om och andra inte men det betyder inte att någon måste välja sida utan man kan helt enkelt acceptera att alla är lite olika och har olika smak.
Jag tror att det är bra om du kan föra det på tal med dina gamla vänner att du har lärt känna denna person och att hen är trevlig mot dig. Du kan säga att du vet att de har haft drama men att det var länge sedan och att det kanske är dags att gå vidare från det. För om de verkligen är dina vänner så borde de vara glada över att du har hittat din plats i en ny skola och att du inte känner dig utanför.
Hoppas att det löser sig!
Kram,
Tessi