vänner
04.10.2023
Hej Decibel! Rakt på sak så behöver jag nya vänner, jag har nog alltid vetat, men den senaste tiden har det bara märkts mer och mer hur toxic dom är. Den ena bara talar skit om den andra när den inte är med och sen när den är med så dissar hen mig lite för att vara med den hen talade skit om. Det är kanske det största problemet, men sedan det jag själv stör mig på med den ena är att hen bara bryr sig om sig själv och hur det går för hen i ex. tävlingar, prov och i livet. Den andra har bara helt annan personlighet än vad jag har, även om hen är helt snäll så stör jag mig på mycket med hen. Så det känns fel och dumt både till mig och dem att jag fortsätter hänga med dom när jag vet hur mycket jag stör mig på dem och hur dåligt jag kan må av dem.
Sen till nästa problem, hur ska jag kunna skaffa nya vänner? Jag brukar vara helt okej på att prata med folk jag inte känner så bra osv. Men att faktiskt bli vänner, det känns som att alla redan har sina kompisgäng och att de inte vill att några fler ska komma med, vilket jag tillochmed kan förstå i vissa sammanhang, så hur kan jag göra, jag har dessutom dåligt självförtroende och vågar inte så ofta ta första steget efter att man lite lärt känna varandra till att bli så kallade vänner. Jag vill inte heller att folk ska störa sig på mig på samma sätt som jag stör mig på mina nuvarande ”vänner” . (hemliga rutan) Skulle gärna ha tips på både hur man får fler/nya vänner och hur man ”lämnar” gamal utan att vara för elak. Tjejen/////
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
11.10.2023
Hej,
Tack att du skriver in. Vad tråkigt att höra att dina vänner behandlar dig och varandra illa. Du reflekterar väldigt fint kring din situation och det verkar som att du verkligen är redo att byta kompiskrets. Det är redan ett stort steg i sig att du insett att de vänner du har inte får dig att må bra och det säkert skulle vara bäst att gå vidare. Det är helt väldigt vanligt att man i något skede av en vänskapsrelation inser att man är alltför olika för att vara så nära vänner, det händer de allra flesta av oss före eller senare i våra liv. Det är alltså helt naturligt att man byter kompiskrets i något skede. Du skriver att det känns fel och dumt att fortsätta hänga med de vänner du har och att du stör dig på dem och mår dåligt av deras sällskap. Det här är ett tydligt tecken att dessa vänskapsrelationer inte ger dig det som de ska ge - alltså glädje, energi och lycka.
Du undrar hur du kunde skaffa nya vänner. Det finns tyvärr inte ett färdigt recept för det. Jag vill påminna dig om att det ibland tar tid att bli vänner med någon, så ifall man inte direkt blir vänner betyder det inte att man inte skulle kunna bli det i framtiden. Det svåra är att ta första steget eftersom man aldrig riktigt kan veta på förhand hur en annan person reagerar på det. Här behöver du vara modig och våga prova dig fram. Det behöver inte handla om stora saker. Kanske du kan diskutera med en klasskamrat eller någon från årskursen i skolkorridoren? Kanske du har någon på din klass som du kunde sätta dig bredvid en lektion och se hur den personen reagerar på det? Kunde du ta kontakt med någon via sociala medier? Du skriver att du inte vill att de andra ska störa sig på dig på samma sätt som du stör dig på dina nuvarande vänner. Det är en fin tanke du har, men låt det inte stoppa dig från att ta kontakt med nya personer.
Att lämna den gamla kompisgruppen är inte alltid helt lätt. Det bästa vore att vara ärlig med de vänner du har. Försök att modigt säga ifrån då de talar skit om andra eller dissar dig. Du har all rätt att säga till om sådant som du inte tycker är okej. Jag kan förstå att det känns svårt, men du behöver inte acceptera sådant beteende från någon, speciellt inte dina vänner. Det går tyvärr inte att förutspå hur dina nuvarande vänner kommer att reagera då du säger ifrån eller alternativt börjar hänga med andra i skolan, men oavsett hur de reagerar så har ingen rätt att tvinga dig att hänga med dem eller vara vänner med dem ifall du inte vill det. Det här är något som dina nuvarande vänner bör acceptera. Du är inte elak om du prioriterar ditt eget välmående, det gör inte dig heller till en dålig vän.
Ifall det känns som att du gärna skulle vilja ha lite stöd och hjälp med att hitta nya vänner eller med att lämna dina nuvarande vänner, så kan du alltid vända dig till en trygg vuxen. Kanske du kan tala med skolkuratorn, skolcoachen eller en lärare i din skola. Du kan också tala om det här där hemma med dina föräldrar ifall du känner dig bekväm med det. Det viktigaste här nu skulle vara att du inte behöver vara ensam med dina tankar och känslor kring det här.
Du beskriver att du har dåligt självförtroende, vilket är tyvärr ganska vanligt i tonåren. Om du känner att du vill ha tips på hur du kunde förbättra ditt självförtroende hittar du dem HÄR.
Hoppas allt löser sig <3
Styrkekramar, Lila