Vänner
25.10.2023
Hej! Ikväll blev jag borttagen från en gruppchatt som jag har haft med mina "vänner". Jag har vetat länge att dom int är riktiga vänner men jag vågar inte sluta att vara med dom för att jag är rädd att jag inte kommer hitta nya vänner. Jag vet inte om jag har gjort något. Vännen som bad att ta bort mig är en "vän jag tidigare hjälpt när hen mådde dåligt. När jag frågade varför ja blev borttagen så kallade hon bara lesbisk för att det finns en person jag hänger extra mycket med. Jag är inte lesbisk och har aldrig haft och kommer aldrig ha ett crush på hen. Vad ska jag göra?? Kaviar
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
07.11.2023
Hej,
Vad tråkigt att du blivit borttagen från en gruppchatt, det känns säkert illa. Det är modigt av dig att du vågat fråga rakt ut varför du blivit borttagen. Det verkar ändå som att du fick en påhittad bortförklaring i stället för att ärligt svar, vilket är jättesynd. Det är tyvärr så att vi bara kan påverka vårt eget beteende, inte någon annans. Du gjorde helt rätt med att fråga varför dina ”vänner” tagit bort dig från chatten. Kom ihåg att svaret du fick på din fråga berättar mycket mera om den personen som sa så åt dig än vad det berättar om dig som person. Det är fint av dig att du hjälpt din vän då hen mådde dåligt, jag är ledsen att den personen inte uppskattat det. Jag hoppas att du kunnat tala med någon vuxen om det som hände dig för att få stöd och hjälp med de känslor som väcktes i dig. Ifall du inte gjort det ännu kan du alltid vända dig till exempelvis dina föräldrar, en skolkurator, en skolcoach, en ungdomsledare eller en tillförlitlig lärare i skolan. Det är viktigt att få tala igenom saken med någon även om det kanske inte går att direkt lösa situationen du hamnat vara med om.
Som du skriver själv är dessa inte dina riktiga vänner. En äkta vän vill inte såra en med avsikt och vill inte lämna en ensam. Jag kan förstå att du inte vill bli helt ensam och därför hänger med dessa personer, men jag vill att du funderar ifall det är värt att lägga din tid och energi på personer som inte får dig att må bra. Att hitta nya vänner kan ibland ta tid eftersom man oftast behöver lära känna varandra lite bättre för att se om man klickar som vänner, men det betyder inte att det är omöjligt. Det kan också vara värt att sakta men säkert ta avstånd från de ”vänner” du har och prova hänga med andra personer. Kanske det finns en person/personer i din skola som du kunde tänka dig att hänga med? Ifall du inte talat med dessa personer förut kan du alltid börja med att hälsa på dem och exempelvis fråga hur de mår. Går ni i samma skola kan du inleda diskussionen med något skolrelaterat också. Du märker nog snabbt ifall en person är intresserad av nya bekantskaper eller inte, och är de inte det så är de inte heller värda din tid. Det går också bra att ta först kontakt via sociala medier om det känns lättare för dig. På det sättet kan det vara lättare att inleda en diskussion ansikte mot ansikte eftersom man då känner varandra lite bättre redan. Ifall det är så att det inte riktigt finns någon i din skola som du tycker att du klickar med kan du prova hitta nya vänner bland olika fritidsaktiviteter. Där hittar du personer som har liknande intressen som du och då kan det vara lättare att börja prata och se om man klickar som vänner. Kanske du kan börja en ny hobby eller gå med i en klubb? Alternativt kan du söka dig till ungdomsgården och se om där skulle finnas nya bekantskaper att få?
Våga ta kontakt med nya personer och visa intresse. Vill man få nya vänner bör man ofta ta det första steget själv. Det kräver mod och kan kännas svårt i början, men man kommer sällan någonvart genom att sitta och vänta att en vän ska dyka upp. Jag har inga tvivel på att du inte skulle kunna hitta nya vänner, bara du vågar prova dig fram. Du förtjänar vänner som bryr sig om dig och som får dig att må bra.
Lycka till, hoppas allting löser sig! <3
Kram, Lila