vänner
27.09.2014
hej decibel! har alltid bara haft typ tre vänner och nu har alla börjat såra mig typ. tror att de inte alls märker det själv, för det brukar börja med att de inte har samma åsikt som mig när det gäller vad som helst, och börjar sen hitta på skämt om den åsikten. visst är det lite roligt först, men det är bara det att de aldrig slutar! bara påminner mig varje dag om det jag har sagt.
sen så har de börjat kritisera mig också på sätt och vis, en av dem sade (när vi pratade om hus) att mitt hus var för "fel färg", vilket fick det att låta som om det vore fult. jaha, hon får väl tycka som hon vill? men jag kan inte låta bli att ta åt mig. alltså inte just det hon sa, utan bara det att hon var tvungen att säga så även om inte skulle vilja höra det. blev så himla ledsen.
sen en annan har blivit jättedryg mot mig. som när det bara var hon och jag och jag höll på att söka efter mitt tuggummi men inte hittade det, och hon hade fram sin stora påse för att ta ett, så frågade jag om inte jag kunde få ett eftersom att jag inte hittar mina. "nä" sa hon bara och lade det i väskan igen. och tro inte att detta är allt, har hänt en massa annat som att hon buckar mig åt olika håll som hon vill att jag ska gå åt osv. hon har så himla bra självförtroende eftersom att hennes föräldrar har gjort henne helt bortskämd, så hon värdesätter inte mig alls verkar det som.
får bara helt ångest av att vara tvungen att fara till skolan varenda dag på grund av dem.

Specialungdomsinformatören Susanna svarar
01.10.2014
Hej vännen,
Så som du beskriver att dina vänner uppför sig är verkligen INTE okej. Vänner gör inte så med varandra. Är man en riktig vän respekterar man och tycker om den andra och har inget behov av att förlöjliga, ignorera eller trycka ner sin kompis. Det finns ju många sätt att frysa ut en annan människa på och det som du beskriver kan ju just ha med det att göra. Kan det t.o.m. vara så att du är utsatt för mobbning? Mobbning är ju inte enbart att säga fula saker, slå, eller agera ut. Mobbning kan också vara mera indirekt och passivt.
Eftersom du känner dig sårad, ledsen och kritiserad och får ångest av att gå till skolan så kanske det är dags att verkligen prata med någon om saken? Någon pålitlig vuxen? Dina föräldrar eller någon på skolan - någon av dina lärare, skolkuratorn eller skolpsykologen. Alla dom vill verkligen att din skola ska vara en plats där alla kan känna sig trygga och glada och alla som jobbar i skolan både vill och kan göra massor för att få slut på mobbning. Men dom behöver kanske uppmärksammas på vad som händer ibland.
Kanske kan du också själv prata med dina vänner? Förklara för dem hur du känner dig och hur du uppfattar situationen. För precis som du skriver kanske det är så att de inte ens märker det själv. Och då behöver du vara modig och stå upp för dig själv och berätta det för dem.
Kanske kan du också fundera på hur du har det själv, med dig själv, just nu. Är det mycket på gång? Många förändringar? Och hur känslig brukar du vara för kritik? Ibland när vi känner oss litet otrygga och osäkra (av någon orsak) så kan det lätt bli så att vi blir väldigt sårade av vad andra gör och säger. Då gäller det också att hitta någon att prata med om allt det, komma fram till vad det handlar om och sedan hitta bra sätt att handskas med sina tankar och känslor. Också där kan någon förstående vuxen vara till stor hjälp.
Så ta hand om dig själv nu, när du känner att du inte mår bra, be om hjälp och prata med någon om saken! Det kanske räcker med ett samtal, kanske vill du prata många gånger. Huvudsaken är att du hittar någon som lyssnar och förstår och hjälper dig vidare på vägen!
Många varma kramar!
H.Susanna