Vänner som använder än när de inte har nån annan
28.03.2014
Hej, jag är en tjej som känner att mina nära kompisar bara använder mig/är med mig när det inte finns någon annan. Jag vet nu att det är så. Jag känner mig totalt ignorerad, som igår då vi skulle gå hem tillsammans och de gick framför mig/ utan mig, och tillslut tog jag o min bror rn annan väg. Sedan gick möttes jag och en av tjejerna på vägen, hon hade bråttom och kunde inte stanna med den på satteliten. Istället för att skämmas försökte hon hinna ikapp mig o ropade på mig, jag skyndade iväg. De gör även allt kul utan mig och Snapchatar det, nu vill jag inte vara vän med de längre. På varandra väntar de i omklädningsrummet, men mig lämnar de utan att ens säga hejdå. Jag stannar då längre där eftersom jag inte känner att det finns en anledning att gå, lunchen är inte god och ingen väntar på mig. Jag tappar helt änkelt lusten. Tips på hur jag kan få de att fatta det?
Jag vill i alla fall inte ha sådana vänner.
De trycker ju ner mig istället för att vara riktig vänner. Anonym

Ungdomsinformatören Sanna svarar
03.04.2014
Hej, kära anonym
Det är illa när man känner sig utnyttjad av sina vänner :/ Jag tycker du gör helt rätt i att försöka strunta i dem. Låt dem gå där tillsammans och vara viktiga. Jag skulle inte heller vilja ha såna vänner. Såklart kan du ju försöka prata med dem, berätta hur det känns och säg att du börjar tröttna på att ha det så här. Men annars också så skulle jag se mig omkring efter nya vänner. Det finns helt säkert nån annan som du hellre kan börja vara med. Du kan också visa både med kroppsspråket och i hur du pratar med dem att du inte är intresserad av att höra vad de säger eller berättar, visa att det kvittar vad de försöker då när det plötsligt skulle passa för dem att umgås. Kan ju hända att någon känner på sig vad som är fel och eventuellt ändrar sig men det finns säkert också sådana som inte märker. Vi har rätt mycket tips när man ska söka nya vänner, kolla mera HÄR.
Jag blir ledsen för din skull när jag läser vad du skrivit och hoppas att du ska få bättre vänner, för med såna vänner behöver man inga ovänner :/
Jag har skickat vidare din fråga till en av våra experter och sätter in mera svar när jag får det så kolla igen efter nån dag.
Kramar från ungdomsinformatören Sanna