vännerrrr
19.08.2023
Hej jag har inte så många (bra) vänner alls, knappt några, men det finns ett ”gäng” kompisar som jag alla känner och vissa känner jag lite bättre, jag känner att jag fått mer kontakt med några av dem på sistone och jag skulle så gärna hänga med dom, men jag vet ju att man inte bara kan börja va med dom sådär, och jag vet heller inte hur jag skulle försöka om jag ens vågar det. Och jag vet att man inte heller kan bara komma in i ett kompisgäng sådär heller. Supertacksam för svar:))))
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
29.08.2023
Hej!
Jag tycker det låter som att det här kan vara början på något bra. Vad härligt att du känner att du har deras förtroende och att du börjat komma dom närmare, speciellt då den här ena tjejen.
Jag tycker att du ska fortsätta som du gjort hittills. Det verkar ju fungera ganska bra. Som du själv skriver är det inte bara så där att komma in i ett kompisgäng. Det kan ta tid och kräva tålamod. Vissa i det här gänget kommer du säkert vara närmare med och andra kommer du inte klicka med lika bra. Det är helt naturligt. Jag tycker först och främst att du ska “satsa” på den här tjejen som du redan kommit närmare. Bygg på er vänskap och låt ett ömsesidigt förtroende växa fram. Hon kan vara nyckeln till resten av gänget.
Det låter ju redan som att du har det här kompisgängets uppmärksamhet. Jag tycker du ska fortsätta visa dem att du är en person som är pålitlig och trevlig att umgås med. Det är alltid lätt att fatta tycke för en person som sprider positivitet och som är lätt att tala med. Visa att du är intresserad av att komma dem närmare t.ex. genom att föreslå att ni ska hänga någon dag. Kan du bjuda hem dem till dig eller föreslå att ni ska hitta på något tillsammans? Om du följer deras privata instagramkonton kan du lämna fina, positiva kommentarer/komplimanger när dom lägger upp någon bild.
Jag brukar tänka att det bästa sättet att hitta nya BRA vänner är att man tror på sig själv och vet att man är värdefull. Om du själv litar på att du är bra precis som du är, att du är en person som förtjänar respekt, att du är smart, rolig och har något att bidra med till ett kompisgäng så kommer det att stråla ut till resten av omvärlden. När du är trygg i dig själv brukar det vara lättare för andra att känna den tryggheten när dom är i din närhet.
Jag har inga tvivel på att du kommer hitta nya vänner med tiden. Kanske blir det just det här kompisgänget eller så blir det någon annan. Försök att inte ta någon stress utan lita på att du är bra precis som du är och att den rätta vännen/vännerna kommer att dyka upp med tiden och kommer tycka att du är helt fantastisk när du är dig själv.
Kram,
Rosanna