Vänskapsproblem
24.07.2023
Heeej!!! Jag vill ha hjälp med en vänskaps relation. Jag är vän en kille från ett läger vi båda brukar fara på sommaren. Vi har kännt varanndra 2år. Han är jätteviktig för mig och på lägret hänger vi alltid tillsammans hela tiden. Vi är lika gamla, gillar samma saker och han är jätte kiva. Vi ses inte så ofta för vi bor långt i från varanndra men vi är nära vänner. På lägret varje sommar är vi bästisar också håller vi kontakt på whatsap och följer varanndra på insta. Han har besökt min stad ett par gånger också när hans familj har varit på husbils semester. Med honom kan jag tala om typ vad som helst och det känns tryggt fast han är kille och jag är tjej.
Jag tycker om att tala med honom och skickar åt honom några gånger i veckan, men han tycker det är jobbigt. Han tycker det räcker att vi ses på lägret och skriver bara lite med varandra under resten av tiden. Jag saknar honom helt sjukt och det känns elakt att han inte vill ha kontakt, för jag vill att vi kan tala ofta. Det gör ju vänner. Det känns som han inte tycker om mig när han säger så där och jag fattar inte varför han är så. Vad ska jag göra. Jag har sagt åt honom hur jag känner men han säger bara ”det räcker” och att vi ändå kan va bästisar men vi inte behöver tala ofta. Jag är rädd att förlora honom för det är så det känns för mig. Jag vill inte vara clingy till honom ändå. Det är nästan 1år till nästa läger och när vi inte har kontakt tycker jag det blir konstigt. Han är viktig för mig och jag vill ha honom i mitt liv, därför är jag rädd att han inte vill vara vän med mig mer men inte vågar säga eller sedan blir han rädd att jag är för mycket för honom. Hjälp hur fixar jag det här! myzaaaan___
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
26.07.2023
Hej,
Tack för din fråga! Vad bra att du skriver in hit till Decibel och ärligt berättar om det som du funderar över, det är modigt av dig :) Du skriver att du hittat en person som du känner dig trygg med och som du kan tala med om nästan vad som helst, det i sig är redan jättevärdefullt.
Varje vänskapsrelation är unik, på samma sätt som alla mänskliga relationer är. I vissa vänskapsrelationer har man kontakt hela tiden, medan man i andra har det mer sällan. Det har att göra med att vi alla människor har olika behov då det kommer till vänskap och ibland är det tyvärr så att dessa behov inte är samma som de behov man själv har. Det känns illa, det förstår jag, men man kan inte tvinga någon annan att hålla kontakt på de villkor som man själv vill om det är så att den andra inte vill det. I alla mänskliga relationer är kommunikation ofta det som behövs för att komma fram till en kompromiss som känns bra för de båda parterna. Du skriver att du berättat om dina känslor för honom, men fått bara ett kortfattat svar. Har du frågat hur det kommer sig att han inte vill ha kontakt så ofta? Det behöver nödvändigtvis inte betyda att han inte vill vara kompisar mera, utan det kan bero på massor av olika faktorer. Man kan spekulera till all evighet kring vad det kunde vara som ligger bakom det, men det kan också vara frågan om att det är så han fungerar som person. Alla behöver inte ha kontakt med sina vänner hela tiden, och det är också helt okej.
Har det alltid varit så här eller är det något som har kommit till på sistone? Du skriver att ni setts då han varit på familjesemester i din stad. Hur var det då? Skickade ni mycket med varandra då när det hände eller var det redan då så att han önskade ha mindre kontakt med dig än vad du skulle vilja ha? Ifall det här är något som kommit till först nu, kan du alltid fråga honom om någonting har ändrats. Det kan också vara så att han har något på gång i sitt liv just nu, som gör att han agerar som han gör. Det kan vara något som inte alls handlar om dig, eller er vänskap, utan har att göra med något helt annat.
Jag förstår att det känns skrämmande att inte ha kontakt, och det är säkert tungt att konstant vara rädd för att mista en nära vän. Det sagt, behöver man aldrig ändras för en väns skull. Du är perfekt, just så som du är. Det handlar bara om att hitta ett sätt att ha kontakt som passar er båda. Du vill ju ha honom kvar i ditt liv och vill uppehålla er fina vänskap, men för att göra det så behöver du också vara redo att kompromissa. Mängden kontakt med en vän är ingen mätare på hur bra vänskap man har och speciellt i långdistansrelationer kan det hända att man stundvis har mindre kontakt med varandra, men det gör det ännu mer betydelsefullt då ni väl ses.
Tala med varandra, ni hittar säkert ett sätt att lösa det här tillsammans.
Allting kommer att ordna sig <3
Kram, Lila