vet inte vem?
09.11.2016
hej, jag tycker om två personer Y och X, X tycker om mig också men jag tycker mer om Y, fast Y tror jag att inte tycker om mig kärleksproblem i tonåren

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.11.2016
Hej.
Ja, det är nog inte alltid så lätt att veta hur man skall välja då man känner saker åt flera olika håll och hjärtat vill så mycket. Jag kan förstås omöjligt veta hur du skall göra eller vad du skall välja, men jag tänker kanske lite såhär: I princip har du ju inte bråttom någonstans, så det finns ju ingenting som betyder att du måste fatta några snabba beslut i någonting alls.
Du skriver att du inte tror att Y tycker om dig, men vet hen om att du finns? Vet hen om att du är intresserad? Många gånger får vi upp ögonen för någon först då vi får veta att personen är intresserad av en. Så kanske om du på något lite finkänsligt sätt kunde visa för Y att du tycker om hen, så skulle hen vakna upp? Jag tycker iaf att det skulle vara värt ett försök.
För om det är Y du är mer intresserad av så tycker jag absolut att det är det du skall gå efter, åtminstone ge det en chans. Det behöver ju inte betyda att du dissar X eller bränner dina broar där, och om dina känslor för X skulle bli starkare så får du byta taktik.
Det jag försöker säga är helt enkelt att du skall ta det lugnt och känna efter - och låta Y få upptäcka dig. Sen då du vet att Y vet om att du finns och kanske hur du känner så är det kanske lättare att fatta ett beslut om hur du skall gå vidare. Och i vissa fall löser sig situationen helt av sig själv bara man väntar lite.
Lycka till!
Kram
Tessi